Broeikasbikini's, Boeddha en Obama

(Trouw) Beeld
(Trouw)

„De eerste keer dat ik Rob de Nijs zag optreden was het meteen raak”, vertelt Marian Jansen uit Winterswijk het nieuwste tijdschrift 100 % NL, een gelieerde uitgave aan het gelijknamige radiostation van het Nederlandse lied. Ze is zijn 'allergrootste fan'. „Zijn stem, zijn uitstraling... ik was op slag verliefd.” Soms vragen haar collega's: wat zie je in die oude man? Jansen: „Dan denk ik: jij mag hopen dat je er op je 66e nog zo goed uitziet.”

Deze week werd het nieuwe vrouwenblad in Volendam gelanceerd, het tijdschrift richt zich immers op karikaturaal Holland: volkszangers, tulpen en piratenfestijnen. De redactie houdt zelf kantoor in het hart van de palingsound en het schetst dan ook geen verbazing dat de adoratie voor de eigen onderwerpen van de pagina's afspat. „Daar is hij: Jan Smit, de grote performer”, schrijft een kritische verslaggeefster op reportage. „Er gebeurt iets. De sfeer in de zaal bereikt euforische hoogten en ik ben zwaar onder de indruk. Wat een uitstraling heeft die man, wat een contact met het publiek en wat een stem.” Het lijkt een ingezonden brief, maar het is echt een journalistiek stuk. Verder in het blad: interviews met Bridget Maasland, Jan Smit, een slachtoffer van de nieuwjaarsramp in café Het Hemeltje en de chauffeur van Nick & Simon. Curieus is de modespecial met 'broeikas bikini's': blonde dames in bikini's, omgeven door paprika's. Waarom geen paling of Goudse kazen?

Nieuw is ook het online, magazineachtige platform Budhi. Voor vrouwen van 25 tot 40 jaar die mode- en beautybewust zijn én bewust in het leven staan: pumps meets boeddha. Zeg je boeddha, dan zeg je loslaten en leegte en dan zijn treffende woorden voor dit platform: je kunt het prima laten gaan want het is totaal inhoudsloos. Op de sites bloggen 'kerelloze vrouwen' over 'knetterende eierstokken', hun in bloei staande rode geraniums en hun liefde voor Henk’s zelfgemaakte frieten op de markt in Utrecht. Het gaat nergens over en het platform amuseert noch inspireert.

Anders is het gesteld met het nieuwste nummer van Ode, het lijfblad voor 'intelligente optimisten'. Het blad heeft de Amerikaanse schrijver Dave Eggers gesproken, bekend van 'Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit' en 'Wat is de wat'. Van de royalties van zijn boeken heeft hij een organisatie opgezet die kinderen in achterstandswijken helpt met hun huiswerk en schrijfvaardigheden. Eggers legt uit waarom: „Als je leert hoe je goed kunt schrijven, kun je beginnen jezelf uit te drukken. Je verwerft macht wanneer je kunt omschrijven wat je nodig hebt, wat je dromen zijn en hoe de problemen uit jouw wijk kunnen worden opgelost.” Voorbeeld bij uitstek is president Obama, vindt Eggers. „Door twee autobiografieën te schrijven, heeft hij zich aan de wereld gepresenteerd. Hij is waar hij is, met name vanwege schrijftalent.” Door kinderen extra aandacht te geven hoopt Eggers hun optimisme en idealisme levend te houden. En: „Wat leren die kinderen over de samenleving als willekeurige volwassenen zich interesseren voor wat ze te zeggen hebben?”

Inspirerend, om met idealen over de landsgrenzen heen te kijken.

(Trouw) Beeld
(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden