Britt is niet zo dom

Verrassing! Reality-tv is eigenlijk helemaal niet echt. Series als 'Oh, oh cherso', 'Wie trouwt mijn zoon?' en 'Project catwalk' werken grotendeels met een vooraf geschreven scenario. De redactie bepaalt wie er gaat huilen, wie ruzie krijgt, wie vreemdgaat en wie doordraait. En als er een winnaar uit de bus moet komen, dan wordt halverwege zo'n serie al besloten wie dat moet worden. De kandidaat die het best scoort bij de kijkers, uiteraard.

Ooit gedacht dat programmamakers zo diep zouden zinken? Het staat toch echt in het pas verschenen boek 'Niet te filmen', geschreven door Barbara Kuipers die jarenlang achter de schermen van 'Dames in de dop', 'Temptation Island' en 'Peking express' werkte. Het is een roman, maar wel gebaseerd op haar eigen ervaringen. Volgens Kuipers worden deelnemers zo gemanipuleerd door de makers, dat ze precies doen wat er volgens het script moet gebeuren. Als je weet dat een meisje enorm gehecht is aan haar lange haar, dan knip je dat af. Als iemand absoluut geen vis lust, schotel je dat juist voor en als een jongen een zwak heeft voor donkere vrouwen, weet je wie je moet inschakelen om hem te verleiden. Vervolgens wordt er lustig in het filmmateriaal geknipt, waardoor goede en slechte personages gecreëerd worden.

Eerlijk gezegd: de oplettende kijker ziet dat er wel een beetje aan af. Wél verrassend is de bewering dat deelnemers aan dit soort programma's gemanipuleerd worden en niet gewoon een rol spelen. Daarover is Kuipers heel beslist. De deelnemers zijn echt en weten niet wat de makers van plan zijn. Aan kandidaten geen gebrek. Ze melden zich bij bosjes aan. Dat maakt de producenten dan weer redelijk meedogenloos: ze willen toch zelf?

Sommige deelnemers weten trouwens heel goed hoe je het spelletje speelt. Neem nu de 18-jarige Britt Dekker uit Purmerend. Ze speelde zich in de kijker in het datingprogramma 'Take me out'. Vervolgens won ze het nogal bizarre 'Echte meisjes in de jungle'. In de programma's viel ze op door haar helblonde haren, platte accent en oliedomme opmerkingen: "Ik kan 30.000 euro winnen - dat is dus bijna een miljoen!" Op de vraag of ze een bekende Surinamer kende, antwoordde ze na enig aarzelen: "Nelson Mandela." Ze maakte zich er mateloos populair mee. Zelfs Matthijs van Nieuwkerk bezweek voor haar ongecompliceerde charmes. In 'De Wereld Draait Door' verklaarde hij haar onomwonden de liefde: "We staan aan het begin van Britt-mania." En Britt pakte hem met het grootste gemak nog verder in. Ze schatte de 51-jarige presentator op 32. Waarna hij haar kuste.

Wat meteen de vraag oproept: hoe dom is dit blondje eigenlijk?

Nou, helemaal niet zo dom. Ze heeft een single uitgebracht,'F*cking vet!!!' waarmee ze het schnabbelcircuit met succes afstruint. Ze heeft een eigen kledinglijn (T-shirts met daarop haar meest legendarische uitspraken) en ze poseert uitgebreid in het kerstnummer van Playboy. Reken maar dat de bankrekening van de Purmerendse aardig is aangegroeid.

Soms verweert Britt zich tegen de 'vooroordelen' door te roepen dat ze toch echt haar havo-diploma heeft gehaald. Om twee zinnen later schaterlachend te verklaren dat ze geen Engels spreekt of verstaat. "Nou, één zin heb ik op school geleerd. Uh...Do you know the way to de plee?"

Is het allemaal een act? In elk geval bevindt Britt zich in goed gezelschap. In de VS hebben collega-blondines als Paris Hilton, Jessica Simpson en Heidi Montag een aardig imperium rond hun leeghoofdige imago weten op te bouwen. Britt bewijst dat dat ook in Nederland mogelijk is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden