'Britse tabloid The Sun had kluis vol schandalen'

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Op de redactie van de Britse tabloidkrant The Sun stond een tijdlang een kluis van twee meter hoog, gevuld met dertig jaar aan verhalen die nooit werden gepubliceerd, onder andere om hooggeplaatste personen te beschermen. Dat beweert Ben O'Driscoll (38), een voormalige verslaggever bij de krant die terecht staat voor het omkopen van ambtenaren.

De verhalen over onder anderen politici en beroemdheden werden niet gepubliceerd, omdat ze teveel stof zouden doen opwaaien. Dat meldt The Guardian.

'Toen ik er werkte, stond er een enorme kluis, van zo'n twee meter hoog, die zo uit een western leek te komen', aldus O'Driscoll tegen de rechtbank. 'Er zat dertig jaar aan verhalen in die vertrouwelijk waren en het openbaar belang niet zouden dienen.'

Volgens O'Driscoll zitten er verhalen over vele hooggeplaatste personen in de kluis. 'Als je alle verhalen uit die kluis zou publiceren, zouden de oplagecijfers van The Sun omhoog schieten, denk ik.' Of de kluis er nu nog staat, weet O'Driscoll niet. Hij verliet The Sun in 2011 om aan de slag te gaan bij concurrent The Daily Mail.

Werkdruk
O'Driscoll staat terecht, omdat hij een politieagent en een verpleger zou hebben betaald voor verhalen die in The Sun zijn verschenen. Hij zegt dat de werkdruk bij de krant zo hoog was, dat hij onder invloed van stress foute beslissingen nam.

De voormalige verslaggever werkte bij The Sun onder anderen voor Rebekah Brooks, die later in opspraak zou komen als hoofdredacteur van de inmiddels opgeheven tabloid News of the World. Die krant ging ten onder aan een schandaal rondom het afluisteren van beroemdheden.

Rebekah Brooks. Beeld REUTERS
Rebekah Brooks.Beeld REUTERS
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden