interview

Britse onderwijsminister ziet veel om jaloers op te zijn in Nederland

Onderwijsminister Damian Hinds viert ook graag vakantie in Drenthe.Beeld Inge Van Mill

Damian Hinds, minister in het kabinet-May, doet inspiratie op in Nederland. 'Ik ga parttime werk voor leraren mogelijk maken.'

Hij gaat vaker in Drenthe op vakantie dan de gemiddelde Nederlander: Damian Hinds, de Britse minister van onderwijs, bezocht zowel afgelopen zomer als die daarvoor Drentse hunebedden. Vorige week kwam hij voor zijn werk over, omdat hij Nederland in sommige opzichten wil nadoen, bijvoorbeeld omdat hier de gelukkigste kinderen ter wereld wonen.

Het geheim daarachter heeft hij niet helemaal ontrafeld. "Het moet het fietsen zijn", zegt hij. "Of dat jullie je vrije tijd zo gemeenschappelijk invullen. Dat er veel te doen is voor families. In de vakantie zag ik ze steeds: vrolijke gezinnen op fietsen op weg ergens naartoe. Maar ik vermoed dat er veel factoren zijn."

Hinds, politicus van de Conservatieve Partij, is sinds januari minister van onderwijs. Als hij over Nederlandse kinderen praat, zit hij op de bank in de ambtswoning van de Britse ambassadeur. Even daarvoor sprak hij er in een andere kamer met Michele Hutchison, een in Nederland wonende Britse die een boek schreef met de strekking 'waarom Nederlandse kinderen de gelukkigste ter wereld zijn'.

Diploma-oerwoud

Hinds is jaloers op Nederlandse kinderen. "Als ouders en politici willen we allemaal gelukkige kinderen." Hij is bekend met het hoge Nederlandse percentage vrouwen dat in deeltijd werkt - hetgeen mogelijk bijdraagt aan die gelukkige kinderen.

Ook daaraan neemt hij een voorbeeld. In de strijd tegen het Britse lerarentekort - ook flink - wil hij deeltijdwerk voor docenten stimuleren. "Sommige mensen hebben tijd nodig om voor hun kinderen of ouders te zorgen. Bij ons werken weinig leraren parttime. Ik wil dat mogelijk maken. Het scheelt een heleboel vacatures als we docenten in het onderwijs kunnen houden."

"Er zijn overal op de arbeidsmarkt tekorten, ook in de zorg en in de handel, maar ik denk dat de vacatures in het onderwijs het belangrijkst zijn om in te vullen. Als we die vullen, kunnen we nieuwe dokters, verplegers en handelaren maken."

Hij is ook jaloers op het Nederlands beroepsonderwijs, dat in zijn ogen veel beter is ingebed in het bedrijfsleven dan het Britse. In zijn land is het aantal diploma's dat je in het beroepsonderwijs kunt halen in de loop der jaren uitgegroeid tot een heel woud - 'geen werkgever die er nog de weg in weet'.

Zoiets als het Nederlandse mbo staat hem voor ogen, waar leerlingen meer uren les krijgen en waar is nagedacht over de vaardigheden van de toekomst. "Ze moeten meer digitale vaardigheden krijgen." Ook het Duitse beroepsonderwijs is voor hem een voorbeeld.

Het wonder van Londen

Het Engelse mbo wordt over een paar jaar ingevoerd. Het zal 'T-level' zal gaan heten. "We willen dat mensen op dezelfde manier naar de technische T-levels kijken als naar de academische A-levels: even goed, maar een ander soort diploma."

Hinds' eigen land heeft ook een onderwijssucces waar Nederland jaloers op kan zijn. Sinds enkele jaren zijn de schoolresultaten in multiculturele wijken van Londen significant beter dan die van scholen elders in het land. Ze scoren er gemiddeld twee punten hoger. 'Het wonder van Londen' wordt dit fenomeen genoemd, een sluitende verklaring voor het succes heeft niemand.

Sommige deskundigen noemen de leraren in Londen, die door een opleiding aan een hoofdstedelijke topuniversiteit kwalitatief beter zouden zijn dan die in andere delen van het land. Anderen wijzen op de grenzeloze ambitie van migranten. Er zijn verklaringen die de nadruk leggen op een kwaliteitsprogramma dat een jaar of wat geleden werd ingesteld, maar inmiddels alweer is verdwenen. Minister Hinds wijst op de regelluwheid van de Britse hoofdstad. "Scholen in Londen hebben relatief veel vrijheid. Ze worden niet tot op de komma gereguleerd door gemeentelijke diensten. Ze zijn erg autonoom."

Lees ook:

Gezeur maakt het onderwijs niet beter

Gemiddeld genomen doet het Nederlandse onderwijs het best oké, maar op lange termijn ziet het er naar uit dat het langzaam zal afglijden.

Witte school ontmoet zwarte school

Utrechtse kinderen van een witte school uit de wijk Tuindorp gaan op bezoek bij kinderen van een zwarte school in de wijk Overvecht. Omdat de scholen samen leven en samen werken belangrijk vinden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden