Britse export stort in door besluiteloosheid over brexit

Jaguar Land Rover heeft de werkweek van tweeduizend medewerkers in Groot-Brittannië teruggebracht naar drie dagen, vanwege de tegenvallende verkopen als gevolg van de brexit. Beeld Getty Images

In de algehele chaos en besluiteloosheid over de koers van de brexit is er maar één rotsvaste zekerheid: de Britse economie is de klos. Die kille vaststelling is aan de hand van statistieken en cijfers te maken.

De export krimpt, het ondernemersvertrouwen daalt naar het laagste niveau sinds januari 2017 en de industriële productie zakt voor de vierde maand op rij verder weg. Dit blijkt uit opeenvolgende rapporten van het Britse accountants- en adviesbureau BDO.

De Britse export wordt hard geraakt, zo bleek maandag uit de Europese Export Index van BDO. De uitvoer van Britse producten zakte naar het niveau van het vierde kwartaal 2015, net na het einde van de economische crisis. De index kwam uit op 94,9 en daalde daarmee onder het gemiddelde van 95 punten dat het kantelpunt is tussen groei en krimp. Dus: de Britse export krimpt.

De aanhoudende onzekerheid over de brexit en hoe die eruit gaat zien, is de belangrijkste factor waardoor de export in de problemen is gekomen. Maar er is meer. Ook de handelsoorlog tussen de VS en China speelt de Britse economie parten. 

Gele hesjes

De Duitse en Franse export krijgen ook klappen. De Duitse auto-industrie heeft last van milieueisen als gevolg van het sjoemeldieselschandaal. De actie van de gele hesjes speelt de Franse economie parten. De overige landen van de Europese Unie zorgen voor een prima exportpositie van de EU als geheel.

De Britse malaise is voornamelijk te wijten aan de onzekerheid. Wordt het misschien wel een harde brexit, zonder afspraken over in- en uitvoer en het automatisch inwerking treden van invoerheffingen tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk? Dit zorgt ervoor dat het Britse bedrijfsleven bevriest en de economie verder afglijdt. Woorden als recessie vallen al in Londen.

Wat het nog erger maakt, is dat Groot-Brittannië meer importeert dan exporteert. Die verhouding raakt nu nog meer uit balans. De daling van het Britse pond sterling maakt het nóg erger. Sinds het brexitreferendum op 23 juni 2016 is het Britse pond met 14,6 procent gedaald ten opzichte van de euro. Daarmee worden alle importen veel duurder voor het Britse bedrijfsleven en de consument. Een goedkoop pond zou in het voordeel moeten zijn van de Britse export, maar dat is nu niet het geval.

Lees ook: 

Britse economie begint te haperen

Leek de voorspelde economische malaise eerst nog uit te blijven, nu wordt de eerste stagnatie zichtbaar, vooral in de autoindustrie. En de verwachting is dat het nog veel erger wordt.

Economische gevolgen Brexit niet doorgerekend

In het Britse Lagerhuis is fel gereageerd op opmerkingen van David Davis. De Britse brexit-minister gaf gisteren toe niet te hebben doorgerekend wat de economische gevolgen van het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie per sector in de praktijk kunnen betekenen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden