Britse autofabrikanten doodsbang voor 'harde' brexit

Beeld ANP

Nu de exit van Groot-Brittannië uit de EU naderbij komt, laat de Britse auto-industrie zich steeds luider horen.

Eerst was het Aston Martin-baas Andy Palmer die zich uitsprak tegen een zogenoemde 'harde' brexit, een uittreding uit de Europese Unie zonder afspraken. Palmer noemde zo'n EU-exit 'een ramp voor de auto-industrie aan beide zijden van het Kanaal'.

Maar Aston Martin, dat een beursgang voorbereidt, is beslist niet de enige bezorgde stem in de branche. Ook andere autofabrikanten die actief zijn in het Verenigd Koninkrijk, waaronder BMW, Honda en Jaguar Land Rover, zijn niet te spreken over het Britse afscheid van de Europese Unie, dat staat gepland op 29 maart 2019.

Harde brexit

Die laatste fabrikant van luxe wagens, laat zijn fabriek in het Engelse Castle Bromwich tot eind dit jaar nog maar drie dagen per week draaien. Naast de tegenvallende verkoop van diesels, wordt óók de brexit genoemd als oorzaak van dit besluit van Jaguar Land Rover. De topman van het bedrijf dreigde afgelopen zomer al om miljardeninvesteringen te schrappen in het geval van een harde brexit.

Volgens Honda kost een harde brexit het bedrijf tientallen miljoenen ponden. BMW, dat de succesvolle Mini bouwt in Oxford, worstelt eveneens met het Britse voornemen. De Bayerische Motoren Werke leggen de grote Mini-fabriek, waar 4.500 mensen werken, volgend jaar maart de hele maand volledig stil. Dat betekent dat er dan - als de brexit een feit moet zijn - rond de 20.000 Mini's minder worden gemaakt.

Daar staat tegenover dat BMW de aangekondigde elektrische Mini wel degelijk toch in Oxford in elkaar gaat zetten. Voor die auto waren ook de fabrieken in het Nederlandse Born en in het Duitse Leipzig lange tijd een optie.

Brexit = hogere prijzen

In het Britse dagblad The Guardian waarschuwde autobrancheorganisatie The Society of Motor Manufacturers and Traders deze week dat een harde 'no-deal' brexit 'geen optie' is voor de automobielsector. Als de Britten onvoorwaardelijk uit de EU stappen, zo rekende de autohandelsorganisatie voor, kan een auto uit een EU-land gemiddeld 1500 pond (bijna 1748 euro) duurder worden voor de Britse consument.

Aan de andere kant van het Kanaal zou het leed nog groter zijn: personenwagens die in het Verenigd Koninkrijk zijn gebouwd kunnen na een brexit voor de autoklant op het vasteland 2700 pond (ruim 3146 euro) duurder uitvallen dan nu. Een harde brexit leidt automatisch tot importheffingen over en weer en dus hogere prijzen.

Er zijn meer afschrikwekkende cijfers. Al bij de eerste tekenen van een brexit sloeg de Britse auto-industrie (die direct aan 186.000 mensen werk verschaft en indirect garant staat voor 800.000 banen) aan het rekenen. Een onderzoeksbureau naar investeringen, Evercore ISI, becijferde in 2016 dat de inkomsten voor autofabrikanten bij een brexit wereldwijd met acht miljard euro afnemen. Zowel de verkoop als de productie van personenauto's en lichte bestelwagens krijgt zowel op het Britse eiland als op het continent een forse brexit-knauw, concludeerde Evercore ISI. En toen was de handelsoorlog die momenteel woedt, nog niet eens aan de gang.

Productie verschuiven

"Maar de gevolgen van zowel de handelsoorlog als de brexit zijn voor de auto-industrie wel vergelijkbaar", zegt Max Erich, sectoreconoom Automotive bij ING. "Brexit, en met name de onduidelijkheid die daarmee gepaard gaat, leidt tot een situatie waarbij het voor autofabrikanten moeilijk vooruit te plannen is. Het zet plannen en investeringen van fabrikanten in het Verenigd Koninkrijk op on hold."

Volgens Erich kan een harde brexit bovendien leiden tot moeizame logistieke processen, zoals een vertraging in het transport van onderdelen van en naar fabrieken in Groot-Brittannië.

Tel daar de extra importtarieven op auto's en onderdelen over en weer bij op en het is duidelijk dat zowel de branche in Engeland als in de rest van Europa een probleem heeft. Erich: "Het Verenigd Koninkrijk is een grote en belangrijke afzetmarkt binnen Europa. Fabrikanten die in Groot-Brittannië actief zijn zullen goed moeten kijken of ze hun productie niet beter naar het continent kunnen verschuiven."

Lees ook:

Ger Groot: 'Onder al het Britse gechicaneer rond de brexit denk ik steeds vaker: barst dan maar!'

Er zijn momenten waarop ik bijna op een harde brexit hoop. De stupiditeit, onkunde, arrogantie en kleingeestigheid die de toon zetten in de Britse politiek lijken niet beter te verdienen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden