Brille met een gouden randje

Orchestra of the Age of Enlightenment onder leiding van Simon Rattle. Gehoord: 5/6 in De Doelen, Rotterdam.

De mezzosopraan Magdalena Kozená had haar hielen nog maar net gelicht van het Rotterdamse Doelenpodium, of haar eega, de dirigent Simon Rattle, trad er aan met het Orchestra of the Age of Enlightenment. Het op oude instrumenten spelende gezelschap presenteerde een Frans programma, met de al even Franse pianist Pierre-Laurent Aimard.

Bij veel pianisten, ook bij Aimard, moeten soms hemel en aarde worden bewogen eer een instrument is goedgekeurd. De ene vleugel heeft te veel zus, en de andere mist te veel zo - de nauwgezette stemmingswensen nog buiten beschouwing gelaten. Hoe dat is gegaan met de historische Erard waarop Aimard het Pianoconcert voor de linkerhand van Ravel uitvoerde, vermeldt de geschiedenis niet. Dat het een uitmuntende keuze is geweest, staat buiten kijf. Aimard smolt lyriek en precisie samen tot heroïsche schoonheid.

Zijn linkerhand had het druk, heel druk, want Aimard streek er geregeld ook met een geconcentreerd gebaar een haarlok mee langs het voorhoofd. En alsof-ie het erom deed, maakte hij met rechts diverse schijnbewegingen - hij zou toch niet dat loopje uitspelen met de verkeerde hand? Koren op Rattle's molen, de speelstijl van deze pianist. Beiden bezitten de gave om te schuren langs de grenzen van de mogelijkheden die de muziek biedt.

Tussen Sir Simon en het Engelse orkest bestaat een hechte relatie, eentje die zich de afgelopen tientallen jaren heeft ontwikkeld. De musici staan in de startblokken om hun eerste gastdirigent alles te geven. Neem de fluitsoliste in Debussy's 'Prélude à l'après-midi d'un faune' - ze heeft misschien nog nooit zó gepassioneerd gespeeld. Of de warmte die zich in de beginmaten van Fauré's suite 'Pelléas et Mélisande' over het podium verspreidde: fijnmazig en gezongen tot in het allerkleinste detail.

Die flitsende dynamiek, de rake ritmes, alles wat zorgt voor dat gouden randje aan een uitvoering: Rattle peutert het los uit zijn Berliner Philharmoniker, en ook de Britten hapten toe, in 'La mer' van Debussy. Voeg daarbij de distinctie en frisheid van de enlightenmentdames en -heren: hoe briljant wil je het hebben?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden