Brieven

Gaan regels voor compassie?
Natuurlijk mag 'weigerpastoor' Van der Sluis zich houden aan de regels van de kerk (Trouw, zaterdag). Het zou goed zijn als meer mensen dat deden. Echter, er is vrijheid van geweten. Ook de kerk laat daar ruimte voor. Helaas geldt dit niet voor deze pastoor. Hij gaat op de stoel van God zitten,. Van God wordt gezegd dat Hij barmhartigheid en compassie toont. Waarom weegt compassie minder zwaar dan de regels van de kerk? We weten toch niet zeker dat deze regels precies de wil van God dekken?

Kees Vergeer oud-geestelijk verzorger

Wijze woorden
Graag wil ik mijn collega in Liempde de woorden van de Franse dominicaan Jacques Pohier, auteur van 'God in fragmenten', in overweging geven: 'Jazeker, van God heb ik het leven cadeau gekregen. Ik ben hem daar ook eeuwig erkentelijk voor. Enkel genade. Nergens aan verdiend. Er kan echter een moment aanbreken dat ik met dit geschenk niet langer tot mijn recht kom, dat het ophoudt voor mij nog een cadeau te zijn. Dan geef ik het Onze Lieve Heer in grote dankbaarheid weer terug.'

André van Kempen Eindhoven

Pastoor laat kansen liggen
Wie treft de maatregel iemand niet te willen begraven? De nabestaanden en niet de overledene. Een voorbeeld stellen dan aan gelovigen en medici? Is dat reëel? Wat bereik je: nog een schandaal, gelovigen die vertrekken en afscheid nemen vanuit de aula (nu al een tendens). Welke kansen laat je liggen?

Charles Vrencken Utrecht

Typische ambtenaar
Mijn favoriete stelling is: De beste ambtenaren zitten in het bedrijfsleven. Ze komen vooral voor in alle grote, logge organisaties. Pastoor Van der Sluis is daar een voorbeeld van. Formeel kun je hem niets maken. "Ik ben loyaal aan de kerk", zegt hij. Klopt, maar hij heeft weinig tot niets begrepen van wie Jezus is en waar het christelijk geloof voor staat. En hij weet blijkbaar ook weinig van het ongelooflijk lijden dat voorafgaat aan euthanasie. Het is overigens het bisdom kwalijk te nemen dat ze een man die niet met zijn hart en ziel begrijpt wat hij doet, zo'n belangrijke positie binnen de kerk toe te vertrouwen.

Jan Tolsma Leiden

Is euthanasie een doodzonde?
Eind jaren vijftig mocht ik katholieke moraaltheologie studeren. Ook daar kwam euthanasie aan de orde. Er werd onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve euthanasie. De eerste was een doodzonde. Passieve euthanasie niet, de laatse sacramenten mochten toegediend worden en er kon een kerkelijke begrafenis plaatsvinden. Het is ons toen nooit duidelijk verteld waarom dat verschil gemaakt werd. In beide gevallen besluit de persoon immers zelf zijn leven te beëindigen. Vindt pastoor Van der Sluis dat dat onderscheid nog gemaakt mag worden?

Bert Goes Enschede

Jezus kende minder scrupules
De pastoor is niet de enige die regels heilig verklaart. Zijn grote voorganger, Jezus, kende minder scrupules en meer menselijkheid. Die trapte tegen regels als zijn menselijk gevoel dat nodig vond: hij at met zondaars, hij weigerde de overspelige vrouw te laten stenigen, en ranselde geldwisselaars de tempel uit. Soms lijkt het er op dat de ideeën van Jezus te rigoureus zijn en te liefdevol om te passen in de rk wetten.

Pierre Joosten Soest

Waar was het bisdom?
Had het bisdom niet tijdig moeten ingrijpen om deze priester in zijn waarde te laten? Nu voelt hij zich door ieder alleen gelaten en blijft zijn mening "hier sta ik, ik kan niet anders". Is alleen onze mening juist, zolang de ander het met ons eens is, of moeten we respect opbrengen voor een andere mening?

J.D. van der Hoek Uithuizen

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden