brieven

postbus 859, 1000 AW Amsterdam, lezers@trouw.nl

Nu begrijpen wij eindelijk waarom Ben Bot, een zo bekwame minister moest wijken voor iemand met een jongensdroom. Heel jammer.

W. van Staverden-Eelink Veenendaal

Tja, omdat er naast mij nog eens 20 miljoen mensen waren die naast een kaartje grepen voor het legendarische Led Zeppelin concert, moet je je kunnen troosten met de tv-journaals. Of toch niet?

Tenslotte behoor je als abonnee van een krant tegenwoordig tot een generatie die zonder meer de glorietijd van deze trendsetter in haar ontstaan heeft mogen meemaken. Tenslotte laat deze krant verder op de dag van het Led Zeppelinnieuws je doen geloven dat het internet een grote leegte is, aldus de halve pagina gewijd aan Doris Lessing.

Dus dan maar nog eens goed zoeken. Het zou toch niet een ondergeschoven klein artikeltje zijn? Nee, inderdaad. Dat zou te beschamend zijn. Dan maar helemaal niets; 20 miljoen verzoeken voor een kaartje, plus de rest van de aanhang, waarom zou je?

Peter Englebert Berkel en Rodenrijs

De vrouw die zich liet aborteren van een levensvatbaar kind terecht opgesloten? (Trouw, Brieven, zaterdag). Wat te denken van de man die het bed met de vrouw deelde? Hoort die ook niet in de gevangenis thuis? Naar mijn idee schiet de wet op dat punt te kort. Graag wil ik een nieuw adagium meegeven: ’Een man die een vrouw ongewenst zwanger maakt, heeft bewezen geen baas over zijn geslachtsorgaan te zijn!’

Ans Ettema Nijkerk

Volgens kardinaal Simonis hebben in de 25 jaar dat hij aan het kerkelijk roer zat honderden mensen de rooms-katholieke kerk de rug toegekeerd. Inderdaad teleurstellend.

Waarom die kerkverlating? Simonis wees op de secularisatie.

Ook al kan ik dit niet ontkennen, toch meen ik dat hiermee slechts de halve waarheid is gezegd.

De andere helft is dat in de periode-Simonis het celibaat uitgesloten is van discussie, dat er geen vrouw achter het altaar mag, dat er geen kerkelijke uitvaart mogelijk is in geval van euthanasie, dat abortus is verboden, dat gescheiden mensen niet welkom zijn bij de eucharistie, dat de Acht Meibeweging stuk is gelopen op de harde kerkelijke structuur.

En – last but not least – moet je constateren dat de zichtbare oecumene stagneert als het gaat over de eucharistische vrijheid en over de volledige erkenning van het ambt en de kerk in de protestantse traditie.

Kan het zijn dat behalve de secularisatie dit alles ook bijgedragen heeft aan een grote kerkverlating?

Waarom steekt de kardinaal zijn hand ook niet in eigen boezem?

Tenslotte, de sociale- en interreligieuze aansporingen waren en zijn hoopvol

J.v.Drie oud-predikant te Oss

Prachtfoto bij het artikel over de SGP (Trouw Podium, zaterdag). Je kunt er van alles bij fantaseren. „Hè, hè”, denken de afgebeelde vrouwen misschien, „thuis alles aan kant en hier hoeven we lekker niks.”

Maar de gedachte van deze jonge vrouwen kan ook zijn: „Wij blijven dichtbij onszelf, we weten wat we willen en wacht maar tot we hier onze handjes laten wapperen!”

Joke Zonneveld Utrecht

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden