BRIEVEN

Schoolprestaties (2) Is een school met veel 'bètavakken gerichte leerlingen' automatisch een betere school? Waar ik echt over val is de term 'pretpakketten' zonder bètavakken.

Een pretpakket kiest de leerling omdat hij of zij er plezier in heeft, of dat nu wiskunde of geschiedenis bevat maakt niet uit. De suggestie is dat bètavakken moeilijker zouden zijn dan andere vakken. Is het opgevallen dat er soms leerlingen zijn die met twee vingers in de neus en zeer weinig inspanning een zéér hoog cijfer halen voor het examen wiskunde A en/of wiskunde B, omdat deze leerlingen een bepaalde begaafdheid hebben op dat gebied? Wie écht wil meten of een school goed is moet meten hoeveel leerlingen een bepaald vak kiezen en in de twee jaar die voor de afronding van dat vak staat, hun diploma halen zonder doubleren of een van de gekozen vakken te laten vallen. Ook zou een volgend onderzoek moeten bekijken hoe de geslaagde leerlingen het in het vervolgonderwijs doen. Hebben de scholen ze in alles voldoende meegegeven om daar te kunnen functioneren? Aalten Hans Sennema docent beeld. vorming aan 'een gemiddelde school'

mede namens:

Piet van Mameren, docent natuurkunde; Jan van Netten, docent biologie; Tjeerd Greijdanus, docent biologie; Henk Moolenaar, decaan; Liesbeth Greijdanus, docente Frans

Schoolprestaties (3) Het is aan te raden een groter aantal schoolinspecteurs aan te stellen, die regelmatig de school bezoeken om lessen bij te wonen en het leerplan door te nemen. Op deze manier kan de overheid de prestaties bewaken en ingrijpen waar dat nodig is. Als we binnen het onderwijs de ouders laten bepalen of een school voldoende niveau heeft, dan hou ik mijn hart vast. Welke eisen zal een willekeurige ouderraad in een achterstandswijk in een van de grote steden stellen aan een school? Middelburg Joost Manni

Schoolprestaties (4) Als leraar Nederlands in het voortgezet onderwijs ageer ik al jaren tegen het feit dat examenresultaten van het vak Nederlands vbo/mavo van de individuele scholen worden afgezet tegen een landelijk gemiddelde. Er bestaat namelijk niet een objectief gemeten landelijk gemiddelde voor het vak Nederlands, zolang het onderdeel schrijfvaardigheid alleen door de 'eigen leraar' gecorrigeerd wordt. Nog steeds is het mogelijk een opstel te laten maken en daar een zesje, een zeven of een acht onder te zetten, terwijl ik al jaren mijn leerlingen de Functioneel Schrijven-opdrachten laat maken en die beoordeel volgens de normering. Conclusie: wie zich er gemakkelijk vanaf maakt wordt middels krantenpublicaties en de kwaliteitskaart beloond, wie veel meer nakijkwerk heeft en streng volgens de normen beoordeelt, wordt daarvoor gestraft. Zwartsluis B. van Gelder leraar Nederlands mavo

Schoolprestaties (5) Misschien zijn de rare huppelsprongetjes van Werner van Katwijk van Ouders & Coo (Podium, 18 juni) inderdaad raar. Ik waardeer het bestaan van de in het Trouw-onderzoek beter presterende christelijke scholen. Maar veel schoolbesturen hebben de beschikking over ruime financiën, waarmee zij extra leerkrachten volledig of gedeeltelijk betalen. Dit krijgt de openbare school van het gemeentebestuur niet. Zijn daarom de sprongetjes wel eerlijk? Ede S. de Boer-v.d. Kouwe

Oecumene De paus heeft gelijk. En Simonis ook (deze keer tenminste): “Je moet in de oecumene geen stappen overslaan.” Zo maar samen de maaltijd van de Heer gaan vieren voert niet tot authentieke oecumenie. Je moet eerst iets te vieren hebben. Je moet eerst samen een weg afgelegd hebben. Je moet elkaar eerst kennen, veel met elkaar gedeeld hebben, samen uitdagingen aangegaan zijn. Eindhoven André van Kempen

Oltmans Het is voor mij onbegrijpelijk dat de media zich laten verleiden tot publiciteit voor Oltmans ('Een bromvlieg', Trouw 17 juni). Een man die decennialang, vriend en vijand tegen de schenen schopt, om zijn vermeende gelijk te halen, is geen kwaliteits-journalist. Gelukkig is de vrijemeningsuiting gewaarborgd, wel moet je rekening houden met het belang van de ander boven je eigen belang. Voorburg G. J. van Waas

Bekokstoven Willem Breedvelds column (Podium 17 juni) over het bekokstoven van een regeerakkoord onderschrijf ik. Wát democratie in Nederland? Hilversum E. C. Leliveld-Koning

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden