Brieven

In het artikel over de Fundamentalistische Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (Trouw, 16 september), worden Mennonieten en Amish tevens bestempeld als sekte, en Mennonieten als Amish. Een sekte is een godsdienstige beweging die afwijkt van een grotere godsdienstige gemeenschap. Mennonieten en Amish komen voort uit de allervroegste reformatie, namelijk uit een afsplitsing van de kerkhervormer Zwingli, en werden ’Wederdopers’ genoemd. Ze zijn niet sektarisch maar bestaan uit plaatselijke, autonome geloofsgemeenschappen waarbinnen geen rangen en standen bestaan. Als Nederlandse Mennoniet (Doopsgezinde) ervaar ik deze wijze van berichtgeving als bijzonder storend.

Tjitske Bongers Heerenveen

Ik heb leerlingen van vwo via de havo naar de mavo zien afstromen. Dat woord klonk ons beter in de oren dan ’afgezakt’ (Trouw, 15 september). Uit zo’n woord spreekt afkeuring voor dergelijke leerlingen (soms terecht), maar geeft vooral de indruk dat je beter niet op de mavo terecht kunt komen. Jammer dat de redactie onderwijs van Trouw zo’n term gebruikt, want mavo en vmbo zijn voor veel leerlingen uitstekende opleidingen.

Ruud Poortier (oud-leraar havo/vwo) Rijswijk (ZH)

Ik ben al enige tijd niet zo gelukkig met uw berichtgeving. Met name over misstanden in de katholieke kerk mis ik een neutrale, objectieve weergave. Zoals in Trouw van 14 september: op de voorpagina een grote foto en een vette kop, die typisch suggestief en op sensatiebelust is. Het doet gewoon ’rellerig’ aan, wat in bepaalde dagbladen in Nederland vrij gewoon is, maar wat ik van Trouw niet verwacht.

K. Postma Bennekom

Ik ben niet direct een fan van Claudia de Breij. Maar met haar opmerking tijdens de uitzending van ’Pauw & Witteman’, dat het haar verbaasde dat twee Kamerleden binnen het CDA die een principieel standpunt huldigen thans als dissidenten worden beschouwd, sloeg ze de spijker op de kop. Want juist dit grondbeginsel voorkomt dat alleen pragmatisme de boventoon gaat voeren. Maxime Verhagen mag dan nog steeds beweren dat het CDA een middenpartij is, maar dan wel een partij met negentien dissidenten in de Tweede Kamer.

Piet van Midwoud Oosterhout (Gld)

De AIVD waarschuwt scholen voor lessen over dierenrechten. Na lezing van het het persbericht en het beluisteren van het commentaar van een AIVD-woordvoerder kan ik slechts concluderen: hier worden alle voorvechters van dierenrechten op de grote hoop gegooid en gecriminaliseerd. Met name, en zeer onverdiend, de ADC (Anti Dierproeven Coalitie). Tevens wordt doelbewust het verschil tussen activisten (actievoerders die binnen de wet blijven) en extremisten (zij die onwettige middelen gebruiken) verdoezeld. Gaat het hier om een duidelijk dreigend gevaar? Is er werkelijk zo’n grote kans dat onze jeugd massaal vernielend, bedreigend en brandschattend de straat op gaat? Dat denk ik niet. Juist in een open discussie wordt duidelijk hoe (on)gefundeerd argumenten kunnen zijn. Ik vind het doodgriezelig dat een inlichtingendienst met één persberichtje de hele discussie over dierproeven op scholen kan saboteren.

Anna van Beek Westerbroek

’Kinderarbeid moet en kan uitgebannen worden’, schrijft minister Donner (Trouw, 16 september). Op 15 juni 2010 stond er al een artikel in de krant over kinderarbeid in Congo, waar in de mijnen door kinderen grondstoffen voor onze mobieltjes worden gedolven. Maar niemand wil dat piepding missen. Op vergaderingen, clubavonden, zelfs tijdens crematieplechtigheden hoor je telkens een blaffende hond of een claxon, om vervolgens iemand te zien die lachend of verlegen de gsm uitzet. Na gauw gekeken te hebben wie er heeft gebeld. Heel beschamend. Als de regering nu eens maatregelen ging nemen om het gebruik van gsm’s te stoppen, dat zou ik een geweldig gebaar vinden. Maar er is veel geld mee gemoeid en dan blijven de ogen gesloten.

Ria Smit-Bierens Eindhoven

Hoewel in onze Grondwet is vastgelegd dat de staat alle scholen (mede)financiert, van welke (religieuze) stroming dan ook, betoogt de heer Nicolai, raadslid voor GroenLinks te Leeuwarden (Trouw, 16 september) dat dit recht ter discussie gesteld kan worden als niet aan andere grondrechten (zoals vrouwen- en homorechten) wordt voldaan. De vraag is of je deze rechten tegen elkaar uit kunt spelen. De vrijheid van onderwijs houdt mijns inziens in dat je je als staat niet bemoeit met het beleid en inhoudelijke invulling van het onderwijs, tenzij er dingen gebeuren op het gebied van strafrecht en geweld. De inhoudelijke discussie kun je altijd voeren, maar het te koppelen aan de mogelijkheid de financiering te stoppen, lijkt me echt te ver gaan.

Geertje Kuipers Culemborg

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden