Brieven

Weet ik veel
Het artikel van Willem Pekelder over de promotieveldtocht ten gunste van de quiz 'Weet ik veel' van Linda de Mol (Trouw, 11 maart) is onthullend en doet denken aan Andersens sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer'. Die nieuwe kleren bleken immers ook hier afwezig te zijn. Het aantal kijkers naar deze quiz was volgens het kijkersonderzoek 2,3 miljoen. Hoe komen die cijfers tot stand? Zitten daar ook de kijkers bij die na tien minuten afhaakten? Ik kan me voorstellen dat veel kijkers hetzelfde deden als ik. Na vier vragen bekroop mij het gevoel dat ik mijn tijd aan het verkwisten was. Ik vond het oervervelend. Het zal voor de inschatting van de waardering voor deze quiz realistischer zijn om het aantal kijkers van de tweede aflevering af te wachten.

Hans Ester Nijmegen

Rode stier
In de samenvatting van de belangrijkste conclusies in het rapport van de heer Cohen (Trouw, 9 maart) wordt benadrukt, dat de ME wel een heel bijzonder optreden verzorgde: "Toen de ME arriveerde, werkte dat als een lap op een rode stier". Het oorspronkelijke Groningse koeienras is de Blaarkop, en van dat ras zijn er inderdaad zwarte en rode stieren. Wie hield ons in Trouw nu voor het lapje, of was het bedoeld als grapje ?

Bernhard Brinkman Krommenie

Discriminatie?
In Israël is woedend gereageerd op de Europese maatregel waardoor producten van nederzettingen uit de bezette gebieden niet langer het etiket 'Made in Israël' mogen dragen, maar de feitelijke herkomst dienen aan te geven (Trouw, 9 maart). Dat betekent in Israëlische ogen discriminatie door EU-landen, in het bijzonder Nederland. Op de westelijke Jordaanoever ligt een bijna maagdelijk wegennet dat bestemd is voor militairen en kolonisten en dat verboden is voor Palestijnse inwoners. Sinds kort worden zij ook geweerd uit de reguliere bussen zodat ze de kolonisten niet langer hinderen. Deze Israëlische maatregelen worden veiligheidsmaatregelen genoemd. Discriminatie is voor Israël een kwestie van etiket.

Bert Prang Leiderdorp

Goslinga scherp analyticus

Columnist Hans Goslinga onthult aan het eind van zijn column (Trouw, 9 maart) dat hij binnenkort 65 wordt, en dat hij de hoofdredactie van Trouw dankbaar is dat hij daarna zijn bijdrage aan de krant mag blijven leveren. Dit voorrecht lijkt mij niet zozeer te danken aan de welwillendheid van de redactie, als aan de kwaliteit van Goslinga's pennevruchten zelf. Hij is een scherp analyticus en beschikt over een formidabele kennis van de parlementaire geschiedenis. Dat maakt hem tot een vakkundig commentator. De hoofdredactie zou wel gek zijn als ze hem vanwege zijn pensioengerechtigde leeftijd uit de kolommen van de krant zouden weren. Laat hem maar lekker doorschrijven. Dat is goed voor de krant, voor de lezers, en niet in het minst voor hem zelf.

Arie Hordijk Ede

De lagen bij Mulisch
In Trouw van 9 maart wordt het boek 'De vergelding' van Jan Brokkens besproken. In een vergelijking met 'Oorlogswinter', 'De aanslag' en 'Soldaat van Oranje' wordt gesteld dat deze drie zouden uitgaan van goed-en-foutschema's, waar tegenover de gelaagde werkelijkheid van 'De vergelding' een openbaring zou zijn. Zeker ten aanzien van 'De aanslag' is dit een ongelooflijke misvatting. Hoofdthema van dat boek is juist de complexiteit van de werkelijkheid, waarbij eenvoudige opvattingen over schuld en onschuld, goed en fout volstrekt onbruikbaar zijn. Deze gedachten vormen de rode draad in het hele werk van Mulisch. Zijn werk plaatsen in het rijtje van 'Oorlogswinter' en 'Soldaat van Oranje' doet hem wezenlijk onrecht.

Gosse Koolstra Zutphen

Project €
Waar zijn de kosten van het rapport-Cohen over de rellen in Haren gaan zitten? Is zes ton niet een exorbitant bedrag voor zes maanden onderzoek? Als het arbeidskosten zijn, hoeveel mensen hebben er dan aan meegewerkt? En was digitale verslaglegging niet een mogelijkheid geweest? De inwoners van Haren merkten terecht op dat de conclusies al gelijk vaststonden. Is dat niet een verspilling van ons aller belastinggeld?

G. Miedema Amsterdam

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden