BRIEVEN

Aansprakelijkheid (1) Wanneer het inderdaad waar is wat Otto van Boggelen van de Fietsersbond ENFB beweert en het bij gewonde fietsers en voetgangers meestal gaat om mensen die heelhuids de overkant proberen te bereiken maar toch een vergissing maken (Podium 27 nov.), pleit ik voor de mogelijkheid om voor deze groep verkeersdeelnemers een verzekering af te sluiten die de financiële gevolgen van eventuele vergissingen afdekt. De premie, uiteraard, te voldoen door de fietser of voetganger. Amsterdam Arno van Haren

Aansprakelijkheid (2) Dat bij Justitie de waanzin heeft toegeslagen is duidelijk. Met criminelen wordt onderhandeld, ze worden vrijgelaten of de hand wordt hun boven het hoofd gehouden. De normale burger lijkt vogelvrij. Zo ook de oplettende automobilist die te goeder trouw is. De overheid bewijst slechts lippendienst aan het behoud van normen en waarden bij de jeugd, want ze maakt jongeren die op de (brom-)fiets zitten duidelijk dat ze ongestraft automobilisten kunnen treiteren. Nu wordt de automobilist immers van te voren moreel en financieel gestraft voor de wandaden van dergelijke kamikaze-piloten.

Men is verplicht na een ongeval te stoppen. Hebben mevr. Sorgdrager en haar 'deskundigen' zich gerealiseerd dat een automobilist nu weleens zou kunnen besluiten om het gaspedaal in te drukken i.p.v. de rem na een botsing, gezien de consequenties van dit verstandige beleid! Arnhem J. Verniers

Determinisme In het vraaggesprek van Colet van der Ven met Andries van Dantzig 'Kan ik nu besluiten om u te vermoorden?' (Trouw 19 november) lees ik: 'Sartre heeft gezegd: 'Wie je bent blijkt uit wat je doet'.' Naar aanleiding hiervan merk ik op, dat Schopenhauer (1788-1860) al in zijn in 1839 geschreven verhandeling De vrijheid van de wil leerde: 'Onze handelingen zijn voorwaar geen eerste begin, daarom komt daarin ook niets werkelijk nieuws tot stand: door dat wat we doen, komen we alleen maar te weten wat we zijn.' Overigens niets dan lof voor zowel Van Dantzig als zijn interviewster: niet eerder in mijn nu 72-jarig leven las ik een zo eenvoudige en heldere beschouwing over het determinisme als filosofische verklaring van ons menselijk handelen. 's-Gravenhage A. van de Beek

Cosmetica Volgens een spreker op de synode-vergadering over de Verzoening (Christus' bloed dat de mens met God verzoent) - verslag in Trouw, 26 november - hoort prof. dr. C. J. den Heyer op de eretribune. Een absoluut 'topper' dus. Tot besluit zei de voorzitter met nadruk: 'We mogen trots zijn op zulke theologen.' Vanuit het Confessioneel Gereformeerd Beraad werd anders gereageerd. Een woordvoerder karakteriseerde bedoelde uitlatingen tegenover de pers als 'louter cosmetica'. Een feit is in elk geval dat de kern van de zaak, te weten de aantasting op grove wijze van het Evangelie, verbloemd en gemaskeerd is gebleven. Je staat ervan te kijken als je in rekening brengt dat nog niet zoveel jaren terug talentvolle Schriftgetrouwe theologen als prof. Greijdanus en prof. K. Schilder het veld moesten ruimen (van eer en goede naam beroofd) omdat ze niet konden instemmen met scholastisch getinte, aan de gewetens opgelegde leerformules. Het kan verkeren. De situatie is zo beschouwd inderdaad volkomen en grondig gewijzigd. En dat allemaal onder 'gereformeerde vlag'. Meer helderheid en puurheid lijken wel geboden. Bilthoven P. Aalbersberg

Pover 'Het pover spreken van de kerk' (Trouw, 17 november) laat me niet los. Marian Verkerk zegt in een Podium-artikel van 22 november terecht: 'Juist de kerk kan putten uit een traditie - de overlevering van Gods Woord.' Een voorbeeld: In 1991 stuurde de hervormde synode aan alle gemeenten een boekje 'De gaarde een woestijn?' ter bespreking en commentaar. 'Het is de bedoeling dat op basis van de reacties over ongeveer twee jaar een nieuwe publicatie wordt gemaakt...' staat op pag. 9 en 10. Op zich was het natuurlijk jammer dat dit boekje geen SoW-uitgave was. Maar het is een voortreffelijk boekje. Het geeft een scherpe analyse: de huidige situatie is ingezet met de Verlichting; God en onze naaste raken uit het zicht. Met o.a. op pag. 77 de vraag: 'Heeft de kerk een eigen visie op een verantwoord milieubeleid?' Kennelijk was die vraag zo moeilijk dat het, zes jaar later, bij het boekje is gebleven. 'Pover', inderdaad. Driebergen Henk Stolker

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden