Brieven

Het nieuwe pinnen
In haar column schrijft Ineke Bijnagte over verplicht pinnen bij de hippe bakker (Trouw, 17 september). Waarom zegt ze niets over het chippen? Dat is helaas om moeilijk te doorgronden redenen bij velen niet erg populair, maar wel erg gemakkelijk. Geen codes, geen vollopende rekeningoverzichten en snelle afhandeling aan kassa's. Het wordt nu echter op sluipende wijze weggedrukt. AH heeft in mijn woonplaats op de nieuwe pinapparaten met keuze voor chip of pin van de ene op de andere dag de chipmogelijkheid geschrapt. Op kaartautomaten van de NS is sinds kort de chipkeuze zonder nadere toelichting vervallen. Kleine winkeliers vertellen dat zij niet begrijpen waarom hun apparaat plotseling geen chippen meer toelaat. Jaren geleden moest ik die chipkaart gedwongen aanschaffen om nog op parkeerterreinen terecht te kunnen. Van de ene dwang naar de andere.

L. Laeyendecker Doorn

Besnijdenis is libidoverlies
In een opiniestuk stelt de Leidse wetenschapper Mohammed Ghaly (Trouw, 17 september) dat er met de rituele besnijdenis van jongens niets mis zou zijn. De afwijzing van de artsenfederatie KNMG zou voorbij gaan aan 'de diepe verankering van de overtuiging van het belang van jongensbesnijdenis'. Hij gaat er echter aan voorbij, dat met het verwijderen van de beschermende voorhuid, de onderliggende gevoelige huid van de eikel binnen afzienbare tijd verruwt en verhardt. Dit heeft een negatieve invloed op het libido, zeker in combinatie met gebruik van een condoom. Zaken die in onze huidige machocultuur maar worden verzwegen.

Eduard de Vries Amsterdam

Dominee in boerka
De oproep van dominee Wilma Hartogsveld uit Schaarsbergen aan collegapredikanten om in een boerka te gaan preken, als vorm van protest tegen het kabinetsvoorstel voor een verbod op gezichtsbedekkende kleding (Trouw, 17 september) is ondoordacht. De preekstoel is binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) geen podium voor politieke actie voor triviale zaken. In het verleden is door de kerken al te vaak misgekleund ten aanzien van actuele politieke kwesties, dikwijls de waan van de dag. Ik raad ds. Hartogsveld aan zich te laten inspireren door de PKN-nota 'De kerk en de democratische rechtsstaat' uit 2009. Daarin wordt theologisch onderbouwd vastgesteld dat de kerk de overheid die over haar gesteld is (Romeinen 13:1) primair aanvaardt, ook als zij grote moeite heeft met specifieke vormen van overheidsoptreden. Alleen als een overheid zich evident en expliciet opstelt tegenover al wat heilzaam is voor de samenleving, kent de kerk -- na zorgvuldig beraad - de mogelijkheid om zich daartegen te verzetten. Bij het boerkaverbod lijkt mij daarvan geen sprake.

Henk Dikker Hupkes Utrecht

Bloeddorstige profeet
Ephimenco noemt Mohammed een 'bloeddorstige profeet' en Jezus 'een dromerige pacifist'. Met de strekking van de column (Trouw, 17 september) ben ik het helemaal eens . Maar wat is het verschil met Jezus' woorden in Mattheüs 10:34b? Aan het einde van de derde eeuw werd het christendom staatsgodsdienst. Sindsdien "namen de christenen hun toevlucht tot lichamelijk geweld om het werk van hun God te bevorderen" (Crane Brinton, 'Geschiedenis van de westerse moraal') Karel de Grote dankt zijn bijnaam 'de gewapende apostel' aan grootscheepse dwangbekeringen van 'heidenen'. Dergelijke missionaire activiteiten zijn daarna eeuwenlang opgewekt voortgezet. Tot in Midden- en Zuid Amerika toe. De woorden die Christus sprak bij de uitzending van de apostelen: "Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard", zijn door veel christenen letterlijk opgevat.

C. Verhoef Ede

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden