Brieven

Van ver en toch duurzaam?
In zijn brief van zaterdag stelt de hoofdredacteur dat het zoden aan de dijk zet als Marjan Minnesma (nr.1 in de Duurzame 100) 50.000 zonnepanelen uit China haalt. De bewuste burger wordt daarmee opzij geschoven. 50.000 zonnepanelen bestellen aan de ander kant van de wereld die per vliegtuig of boot worden vervoerd, waar de arbeidsomstandigheden slecht zijn, en de grondstoffen onder zeer slechte omstandigheden worden gewonnen, terwijl die panelen ook in Nederland worden gemaakt (maar duurder zijn), is dat de eerste plaats waard in de Duurzame top 100?

Arno Visser Sleeuwijk

Bas als Grote Bepaler
Bas Haring houdt wel van polarisatie, zie zijn uitspraken vorige week in De Verdieping. Maakt het leven lekker overzichtelijk. Tja, het is een keuze. De illusie van maakbaarheid en overzicht óf aanvaarden dat je als mens ook onderdeel van een ragfijn ecosysteem bent. Waarbij het totaal irrelevant is of de mens een plantje of diertje mist. Want daar gaat het dus echt niet over, over een shortlist van soorten. Waar gaat het dan wel om? Het besef dat het leven op aarde er niet is ter meerdere eer en glorie van de mens. En dat wij ons dus niet horen op te stellen als de Grote Bepaler tot nut van die ene soort met te groot uitgevallen hersenen.

Elze Boshart Zutphen

Bas als dé mensensoort
We leven op een planeet die steeds dichter bevolkt raakt. Als Bas Harings redenering op mensen wordt losgelaten krijg je zo iets als "stel dat het aantal volkeren afneemt tot het niveau van China, dan houden we nog een mooie wereld over". De wereld is mooi, door wat er door de eeuwen heen in alle verscheidenheid tot ontwikkeling is gekomen. Pas op met argumenten die de vernietiging van biodiversiteit goedpraten.

Tijm Corporaal Houten

Denigrerend
Paul van der Steen betitelt Marilyn Monroe in Déjà Vu (De Verdieping, 11 november) als "legendarisch blondje". Zullen we nooit meer in dergelijke denigrerende termen over vrouwen of andere mensen spreken?

Henny Brouwer Utrecht

Herfstwijnen (1)
Nu te koop in de Trouw webshop: Heerlijke Herfstwijn, speciaal geselecteerd voor Trouw, las ik in de krant van 11 november. In de aanbieding is bijvoorbeeld 'Abadia de Nostin, Best bewaarde geheim van Spanje. Gemaakt van de zeldzame Godello druif'.

Onder deze advertentie staan de bekende Trouwlogo's met de teksten: 'de Verdieping Trouw' en 'Trouw, de Ideale krant'. Dergelijke woorden in deze context zeggen genoeg. Wat mij betreft: schoenmaker houd je bij je leest!

Greta G.F. Huis Amsterdam

Herfstwijnen (2)
Trouw adverteert met herfstwijnen, en noemt zich daaronder een ideale krant. Trouw had ook een mooie bijlage over fairtrade, maar bij de herfstwijnen ontbreken fairtrade-wijnen. Trouw zou nog idealer zijn als haar ideële kant wat meer zou blijken.

Leen den Boer Vlaardingen

Zorgvernieuwing via patiënt
Bert Keizer schetst in zijn column helder de kronkelige weg om bewezen effectieve vernieuwingen in de zorg in te voeren (Trouw, zaterdag 12 november). Als arts en psycholoog weet ik dat veranderen lastig is. De kennis over veranderprocessen neemt wel steeds toe en die moeten we gebruiken.

Keizer beschrijft dat het wél goed ging toen kennis over de vernieuwing via een patiëntengroep werd verspreid! Geef dus patiënten (individuen en groepen) zoveel mogelijk informatie en stimuleer ze om die zelf te zoeken. Ze worden assertiever en bewaken hun eigen zorgproces veel beter. Ze kunnen dan ook beter beslissen over wat voor hen de beste zorg is.

Er is momenteel een fors verschil in beleving over het meebeslissen in de zorg. Van de patiënten meent 38 procent dat ze zelf meebeslissen, van de artsen 70 procent (onderzoek KNMG/ Nivel). Dat moet beter kunnen! Gesprekken met goed geïnformeerde patiënten zijn wellicht in het begin lastig. Gemotiveerde artsen kunnen dit wel leren en het wordt dan juist prettiger en bevredigender om met deze patiënten te praten. Bovendien zal de zorg zo effectiever en efficiënter worden.

Noks Nauta Delft

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden