brieven

Waarheid over Bersiap
Eindelijk in Trouw de waarheid over de Bersiap. Waarom sprak er toen niemand over? Mijn vader was zendeling op Celebes en stierf vlak voor de internering door Japanners in kampen. Wij hebben daarna, mijn moeder met drie kinderen, ruim drie jaar in een vrouwenkamp gezeten waar we in juni 1945 werden gebombardeerd door de geallieerden.

Toen ik een keer daarover wilde praten met onze predikant was zijn reactie: "Waar heb je het over, jullie waren toch de kolonialen?" Wat heb je dan nog te vertellen? Mijn moeder zei altijd: "Kind, in Nederland was het allemaal veel erger en iedereen kijkt toch weg als je er over wil praten." Dan hou je toch je mond verder?

Hilde Sonneveldt-Belksma Lelystad

Onbegrip
Dat geen enkel ander land als Nederland de moord op medeburgers zo gelaten heeft geaccepteerd, is volledig waar. In Nederland bestaat nog steeds een simplistisch en volkomen verkeerd beeld van de dekolonisatie. Geen wonder dat bijzonder veel Indische Nederlanders in de jaren vijftig en zestig zijn geëmigreerd naar de Verenigde Staten en Canada omdat ze in hun eigen land op een hoop onbegrip zijn gestuit. Hopelijk komt er ooit nog eens een diepgravend onderzoek door het Niod naar deze materie.

John Sullivan Amsterdam

Siert Bruins
Met interesse las ik de oorlogsgeschiedenis in Noordoost-Groningen en de rol van Siert Bruins (Verdieping, 16 november). Na zoveel jaren krijg je nog de rillingen over je rug wanneer je beseft wat Nederlanders elkaar hebben aangedaan. Wat ik niet vat, is waarom Siert Bruins vreest voor justitie en tot op heden niet op de juiste (christelijke) manier zijn geschiedenis in de openbaarheid brengt. Zou hij dan toch nog iets vrezen en niet doorgronden wat er bedoeld wordt in Mattheüs 10:28. Hopelijk komt hij nog tot inkeer.

Alex Veerman Huizen

20ste eeuws denken
Minister Lodewijk Asscher schrijft een mooi betoog over de keus tussen stressen of het beter verdelen van zorg en werk (Opinie, 18 november). Hij veronderstelt daarbij dat er nog sprake is van een werkrelatie tussen werknemer en werkgever, en van een gemeenschappelijk belang. Dat is nu precies dat 20ste eeuwse denken: als er overvloed is, is er (eerder) bereidheid om het samen op te lossen. Maar de crisis veroorzaakt individuen die proberen te overleven. De sterksten overleven ten koste van de meer kwetsbaren. De samenleving is overduidelijk verhard en verzwakt. Flexwerkers zijn goedkope(re) arbeidskrachten zonder rechten en binding geworden. Financiële belangen domineren de menselijke normen. Dat is de prijs van decennia lang neoliberaal beleid. Dat beleid houdt minister Asscher met dit betoog helaas in stand.

Theo van Emden Den Haag

Leeg verhaal
Het is crisis. Het aanbod is groter dan de vraag. Iedereen probeert zich te onderscheiden. Zo ook Gert-Jan van Schaik (Religie&Filosofie, 16 november). Ik las niet eerder zo'n leeg verhaal over een langdurige ervaring in een boeddhistisch klooster. Bijzonder! Voor iedereen die in deze economische tijd wanhoopt is mijn advies: behoud je zelfrespect en ga eens in retraite, om beginnen een lang weekend. En aan Trouw: de vraag naar spiritualiteit is wellicht groter dan het aanbod. Maar blijf wel kritisch!

Eelco van der Meulen Wageningen

Opgetekend gesprek
De rubriek Opgetekend gesprek vind ik een verrijking van mijn krant Trouw, die ik al meer dan vijftig jaar lees. Dikwijls heb ik genoten van de leukste gesprekjes, die ik om mij heen op diverse plekken hoorde. Wat een vondst om zulke gesprekjes in de krant te zetten.

J. Manintveld-Sybrandy Nieuwegein

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden