brieven

Zullen we 'gaan'?

Ton den Boon (Vandaag, 9 juli) adviseert ons niet al te veel aanstoot te nemen aan het gebruik van 'gaan' in de betekenis van 'zullen'. Zo erg is het bij mij ook niet. Maar ik denk wel dat een zin als 'we gaan het zien' afkomstig is uit een wereld die vooral gestoeld is op planning en op beleidsmatig denken, terwijl achter 'we zullen het zien' een wereld zit met meer ruimte voor onzekerheid en afwachten. In het eerste geval is de toekomst de berekenbare uitkomst van wat we nu doen; in het tweede heeft de toekomst meer in petto. Het naast elkaar bestaan van die twee (denk)werelden is prima, maar een kwantitatieve verschuiving in woordgebruik geeft in kwalitatieve zin meestal te denken.

Jan Bruin Heiloo

Framing

Het verhaal van voetbalfilosoof Jan Vorstenbosch (Opinie, 9 juli) is een zoveelste bijdrage tot de mythe dat God de wereld schiep en de Nederlanders hun eigen land, en dan bij Vorstenbosch nog wel specifiek in de 17de eeuw. Een overduidelijk geval van 'framing' dat in de rubriek van Hans de Bruijn niet zou misstaan. De geschiedenis van het Nederlandse landschap is een geschiedenis van eigenbelang, onderlinge strijd, onachtzaamheid, bruut ingrijpen van bovenaf dat niet slecht behoefde te zijn en soms van verstandig beleid dat boven het eigenbelang uitstijgt. Uiteindelijk wordt het in de beeldvorming bepaald door het succes dat in terugblik alle troebelen doet verbleken. Dus net zoals voetbalwedstrijden in terugblik worden beoordeeld: als het resultaat ergens op lijkt worden alle zwakke momenten vergeten.

Tom van der Meulen Groningen

Laat ze gaan

Mooie foto van de sympathisanten van Isis die hun gezicht niet durven tonen (Trouw, 8 juli). Lafbekken volgens mij. Als ze zo voor Isis zijn, laat ze gaan. Allemaal naar Syrië, nooit meer terugkomen. Daar met hun medegelovigen genieten van de strenge wetten en de handhaving ervan onder bedreiging van geweer en zwaard. Weg van die verderfelijke democratie. Waar maken de 'djihadgemeenten' zich druk om? Als mensen hier niet willen zijn, gaan ze toch weg? Help ze een handje met pakken.

L. Dijkman Amsterdam

God als placebo

'God bestaat niet, maar werkt wel', zegt de Vlaamse journalist Joël De Ceulaer (religie&filosofie, 8 juli). Van hem hoef je God niet weg te gooien. Religie doet meer goed dan kwaad, zegt hij. De Ceulaer vergist zich. Als God niet bestaat kan Hij ook niet van nut zijn. Dan is God, zoals hij zelf zegt, niet meer dan een placebo voor de ziel. Een verzinsel. Ik geef toe: meer heeft religie de mens niet te bieden. De mens is gebaat bij echte wetenschap en niet bij een (geldverslindend) bovennatuurlijk fantasiebedrijf van placebo's. Het is beter de werkelijkheid onder ogen te zien.

Paul Schermers Apeldoorn

Israël

Naar aanleiding van de bijdrage van Dries van Agt (Opinie, 9 juli) het volgende. Het is niet zo moeilijk om hier een correct standpunt te hebben over de politiek van Israël. Wat ik maar nooit begrijp, is dat men daarbij zo volkomen voorbijgaat aan de geschiedenis van de Joden in Europa. Tweeduizend jaar antisemitisme, voor een groot deel gevoed door de christelijke theologie. Wij zijn wel de laatsten die ons vingertje mogen opsteken. Wat wel? In alle bescheidenheid de vredespogingen van bewoners van het land steunen. En in de spiegel kijken.

Nini Vonk-Wartena Culemborg

Overdaad schaadt

De Amerikaanse deelnemer aan een (vr)eetwedstrijd heeft het wereldnieuws gehaald: hij stikte in zijn overdaad (Trouw, 9 juli). Dat is wrang. De tallozen die elke dag sterven aan voedselgebrek halen het nieuws niet; dat feit is voor ons dagelijkse kost. Dat is bitter.

Bert Prang Leiderdorp

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden