brieven

NS-abonnement

Ik had indertijd een ov-abonnement voor ouderen. Je kreeg dan onder meer zes vrij-reizenkaartjes. Het was prettig om daarmee te reizen. Eenvoudig in gebruik en uiterst overzichtelijk. In het nieuwe systeem is een kaartje nemen zeer omslachtig en totaal onoverzichtelijk. Je hebt geen inzicht meer in je tegoed. En van zo'n abonnement is weer zeer moeilijk af te komen. Ook als de NS bevestigen dat het abonnement is beëindigd. Brieven schrijven en bellen helpt niet. Ze blijven maar proberen geld te innen via een incassobureau. Ook schrijven naar het incassobureau helpt niet. Deze ellende gaat jaren door, zowel door de NS als het incassobureau. NS, ga toch terug naar het oude systeem en bespaar ons ouderen al die moeilijke en onoverzichtelijke ellende. Jaag ouderen niet de trein uit.

S.Wetterauw Zuidlaren.

undefined

Hink-stap korting

Bij de NS wordt in de laatste plaats aan de klant gedacht. Ik sluit me dan ook aan bij de brief van lezer Frans Corten (Trouw, 22 juni). De NS bestaan het om de voordeeluurreizigers op te zadelen met een acrobatisch wangedrocht. Ik citeer de folder: "Checkt u doordeweeks voor 9 uur in? Dan reist u zonder korting. Wanneer de spits overgaat in voordeeluren, kunt u uit de trein stappen bij het eerstvolgende station. Als u hier uitcheckt en daarna weer incheckt, reist u vanaf dat moment met korting." Dat betekent dus dat ook op de drukkere stations en perrons er hink-stap gesprongen moet worden met uiteraard meevoering van al uw bagage om aan de rechtmatige reiskorting te komen. Zien NS dit voor zich?

Deze vernieuwing door toedoen van de ov-chip is een aanfluiting voor de reiziger en een blamage eerste klas voor een bedrijf en een bewindspersoon die zeggen de reiziger heel hoog te achten.

Freek Boon Delft

undefined

Keerzijde

Trouw plaatst een lofrede op een van de vele festivals, 'Best kept secret' (Trouw, 21 juni). Ik neem graag aan dat de bezoekers volop genoten. Maar hoe is zo'n festival voor de omgeving? Uit eigen ervaring spreek ik van een bezoeking. Vooral de geluidsoverlast. Twaalf uren eentonige, dreunende beat over je heen krijgen is een ramp. Daar komt bij dat onze wijk, gelegen in een stedelijk natuurgebied, een dag lang is afgesloten. Dat betekent dus omrijden, jezelf legitimeren als je de wijk in wilt, en problemen voor bezoekers. Wat krijgen we ervoor terug? Niets! Deze keerzijde van de medaille wordt nooit getoond. Wordt dat geen tijd?

D. Hoeksema Amsterdam

undefined

Jan Mulder

Aan het eind van het tv-seizoen deelt Willem Pekelder boetes uit aan irritante tv-persoonlijkheden. (Trouw, 23 juni). Volgens mij vergeet hij Jan Mulder. Deze meneer, die vroeger blijkbaar leuk kon voetballen, teistert al jarenlang mijn tv-scherm. Eerst als zogenaamd leuke side kick bij 'Barend en Van Dorp'. Daarna hoorde hij bij de vaste inventaris van 'De Wereld Draait Door'. 'Studio Sport' is blijkbaar te lui om frisse commentaargasten uit te nodigen. En nu zit Jan Mulder avond aan avond bij Canvas in de talkshow 'Diabo'. Voor mij is de uiterste kijkbaarheidsdatum van deze meneer ver overschreden!

Johannes Bolt Velserbroek

undefined

Dienstbode

De reden waarom de Nederlandse omroepen in Hilversum zijn gevestigd is nog prozaïscher dan in Trouw (24 juni) aangegeven.

Willem Vogt - de latere directeur van de Avro - was voorzitter van de programmaraad van de Nederlandse Seintoestellen Fabriek, die in 1923 de eerste Nederlandse radio-uitzendingen verzorgde. Eigenlijk vond Vogt dat de programma's vanuit Amsterdam zouden moeten worden uitgezonden. Mevrouw Vogt wilde echter haar Gooise dienstbode niet kwijt en weigerde te verhuizen.

Nico Kussendrager Bilthoven

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden