BRIEVEN

Meisjes In het artikel 'Elite van emigranten vindt langzamerhand aansluiting bij Nederlandse beroepsbevolking' (Trouw, 13 november) las ik de volgende zin: “Marokkaanse en Turkse meisjes doen het steeds beter, al kiezen relatief veel van hen voor het huishouden of verzorgen van kinderen.” Bedoeld is natuurlijk dat zij het steeds beter doen op de arbeidsmarkt. Maar het klinkt weer alsof het kiezen voor het huishouden of het verzorgen van kinderen 'slechter' of in ieder geval 'minder' is dan het krijgen van een baan. Ik erger mij aan deze onzorgvuldigheid, of méént de schrijver van deze regels het misschien? Des te erger... Zeist drs. L. C. J. Reedijk-Boersma

Mannen-deal Na het tv-programma 'Herenleed' speelt zich nu ook een aflevering 'Vrouwenleed' af. Er is, zoals Willem Breedveld in zijn column van 13 november stelt, een mannen-deal gesloten tussen de partijen om een aantal begeerde functies, waaronder het voorzitterschap van de Tweede en Eerste Kamer, te verdelen, waarbij zelfs niet aan een vrouw gedácht werd! Verbazingwekkend is het dat de vrouwen binnen de CDA-fractie zich hierbij neerleggen; treurig was ook het beeld op tv van de voorzitter van het CDA-vrouwenberaad, die zich duidelijk overruled toonde door het gedrag van de mannen.

Men onderschat werkelijk de grote symbolische betekenis van een vrouwelijke voorzitter van een zo belangrijk instituut als de Tweede Kamer. Vergelijk bijvoorbeeld de rol die de christen-democratische Rita Süssmuth heeft gespeeld als voorzitter van de Duitse Bondsdag. Dit is een gemiste kans voor het CDA. Deze partij, die het op het ogenblik toch al moeilijk heeft bij het kiezerspubliek, verkeert nu in de riante positie om de eerste vrouwelijke Tweede-Kamervoorzitter in Nederland te leveren; straks een stemmentrekker van jewelste! Waarom was deze 'mannen-deal' nu niet open te breken door de CDA-Kamervrouwen, bijvoorbeeld via een open verkiezing, zoals door de SP is voorgesteld? Ze hebben hulptroepen genoeg in andere fracties. Wageningen J.Douma-Burgersdijk (oud-voorzitter emancipatie-commissie gereformeerde kerken)

Sojabonen (3) In Trouw las ik, dat volgens staatssecretaris Terpstra wetenschappelijk is vastgesteld dat gemanipuleerde soja veilig is. In verband met de langdurige ontwikkelingsperiode van bepaalde ziekten is de vraag hoe lang die veiligheid kan worden gegarandeerd bij regelmatig gebruik: één jaar, vijf jaar, twintig jaar? Weet de staatssecretaris eigenlijk wel waar ze het over heeft? Amsterdam J. F. Muller

Möring (4) Marcel Möring is een gefrustreerde, elitaire domkop. Alhans, zo komt hij op mij over in de door hem gehouden Abel Herzberglezing 1996. Hij zegt iemand te willen zijn die wil dat God bestaat, maar niet in God gelooft. Hij kan het bestaan van God niet langs een filosofische weg bewijzen, hoe vaak hij dat ook heeft geprobeerd. Zijn denkwijze doet me denken aan een psychologisch experiment met ratjes. Ze worden meerdere malen losgelaten in een bak met een route waaraan verschillende vakjes of kamertjes liggen. In één van die kamertjes blijkt een stukje kaas te liggen. Als de eerste keren de kaas steeds in hetzelfde kamertje te vinden is, gaan de ratjes natuurlijk ook de volgende keren allereerst in dat kamertje kijken. Als dan - door ingrijpen van de onderzoeker - na enige malen duidelijk wordt dat de kaas in dat kamertje niet meer te halen valt, gaan de slimme ratjes op onderzoek uit in andere kamertjes; domme ratjes gaan steeds weer naar hetzelfde kamertje terug omdat de kaas daar nu eenmaal behóórt te liggen. Möring lijkt te behoren tot de laatste categorie.

Elitair wordt het vooral, wanneer Möring de andere ratjes gaat verwijten dat ze niet zijn heilloze weg volgen, maar andere wegen zoeken om gevoed te worden. Hij schrijft ze daarbij ook vooral zelfzuchtige, asociale en op gemak gerichte motieven toe. Alsof bijvoorbeeld lezers van de Celestijnse Belofte niet meer denken over Joegoslavië en over ander maatschappelijk en wereldleed. Nog afgezien van de vraag of denken alléén helpt, hoe weet hij dat ze dat niet doen? Amersfoort Gé Seiger

Möring (5) Waar het volgens Möring om gaat is dat de oude godsdienst tenslotte complexe karakters heeft opgeleverd: Stephen Daedalus, Leopold Bloom en Don Quichote, terwijl de nieuwe eclectische godsdiensten slechts een Amerikaan opleveren die de G-plek weet te vinden bij zijn secretaresse, zijn afval scheidt en van vrouwen houdt om hun geest. Dit lijkt me een redelijk standpunt, om kwaliteitsverschillen kun je altijd lachen. Maar de essentie wordt er niet mee geraakt. De ene constructie is natuurlijk mooier dan de andere, maar wie overtuigt wie nou eindelijk eens van het bestaan van God? Lochem P. C. Müller

De Gaay Fortman (2) Met ongeloof en verbijstering las ik onlangs (Trouw, 2 november) enkele beweringen van de ook door mij zeer gerespecteerde heer De Gaay Fortman (uit het boek 'Gaius', van Willem Breedveld en John Jansen van Galen), onder andere dat de heer Aantjes dé stoorzender geweest zou zijn in de formatiepoging-Den Uyl. Als trouw Trouwlezer zijn mij indertijd daarentegen de anti- en sympathieën en traineringsmethoden van de heer Van Agt overduidelijk geworden. De heer Aantjes werd verder besmeurd met het woord 'schobbejak'! Zwolle Joke v.d. Zee

Kerkisme Ds. W. J. Op 't Hof is een vurig tegenstander van het Samen op Weg-proces (Trouw, 11 november). Maar dat niet alleen! Hij vindt het een verloochening van de door God geplante kerk, als diezelfde God niet genadig verhoedt, dat de protestantse kerken samensmelten tot één kerk.

Hoe weet Op 't Hof zo goed, dat God de Hervormde kerk geplant heeft? Zijn de andere kerken dan niet door God geplant? Ik geloof helemaal niet in het planten van kerken, maar dit is je reinste kerkisme en bovendien is Op 't Hof (wellicht ongewild) niet ver van het profaan spreken over het zogenaamde 'handelen' van de Allerhoogste God. Klundert P. Strootman

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden