BRIEVEN

Open brief aan God (14) Als Antoine Bodar zijn Open brief aan God had weten te gebruiken om iets van Gods liefde voor mensen over te brengen, zou hij een zinnige bijdrage hebben geleverd aan de boekenweek. Echter, vervuld van nederige hoogmoed en kruiperige schijnvroomheid verheft hij zich boven groepen en personen die niet aan zijn godsdienstige maatstaf voldoen, hierbij God voor eigen karretje spannend. Mijns inziens heeft hij zichzelf en de traditie waarin hij staat een slechte dienst bewezen. Hilversum Hannie Sprey

Open brief aan God (15) Hartelijk dank voor het plaatsen van de Open brief aan God van Bodar. Iemand die God belijden durft als de God van de geschiedenis, het vandaag en de toekomst. Een lastige God, moeilijk in te passen in ons arrogante, 'verlichte' denken. Een God die eerbied vraagt. Bodar verwoordde de belijdenis van God zoals Hij beleden wil worden. Als protestants christen onderschrijf ik volledig de woorden van mijn rooms-katholieke broeder. Nieuwpoort Joep Coumoularos

Open brief aan God (16) Lieve God, wilt U Antoine Bodar bekeren tot een priester voor de gewone gelovigen die niet zo zeker en knap zijn als hij. Dan hoeft hij volgend jaar niet naar het boekenbal en kan hij bij de eenvoudigen van geest blijven die U na aan het hart liggen. VenloH. Gulickx Open brief aan God (17)

Koud had Selma Schepel haar gram uitgestort over Antoine Bodar als de nar die in Trouw regelmatig over het r.-k. geloof aan de weg mag timmeren, of daar verschijnt mij de volgende dag in uw krant deze al te heilige man in een open brief aan God. Ik begrijp echt niet waarom Bodar in die open brief aan God zijn niet misselijke oordeel over de religieuze weg van andere mensen voorlegt. En het ergst van al is zijn uitmonstering en pose jegens andersgelovigen: Gekleed in de vacht van de nederige herdershond dreigt Bodar met een vals taalspel. Wie zich in engelachtige heiligheid hult, ziet zich blijkbaar plotseling alleen nog opzitten en met trouwe hondenogen opkijken naar zijn Baas en van tijd tot tijd slechts blaffend of bijtend naar alle anderen in actie komen. Sneek Simon Rienstra

Open brief aan God (18) Een schot in de roos vind ik het artikel van Antoine Bodar. Zo wordt 'beroemde schrijvers' eens de wacht aangezegd met hun medewerking aan een mij als spot voorkomend thema voor een boekenweek. Ook ik kreeg een misselijk gevoel bij het kennisnemen van de titel van het boekenweekgeschenk. Door eeuwen gewijde woorden die hier als titel voor een profane novelle worden gebruikt. Gelukkig dat er iemand is geweest die dit aan de kaak heeft gesteld. Ga zo door Antoine Bodar. Beter een priester die hiervan iets zegt dan een die z'n mond houdt. Zoetermeer R. K. Hanse

Open brief aan God (19) Met stijgende ergernis las ik de Open brief aan God van de heer A. Bodar. Hij heeft de brief geschreven in de vorm van een gebed waarin hij God eens haarfijn uitlegt hoe hij over anderen denkt en hoe goed en gelovig hij zelf is. Daarmee wordt deze brief voor mij een 'vloeken in de krant'. Jammer, nee een grove fout, dat Trouw zo'n stuk plaatst. Zevenaar H. Heistel

Open brief aan God (20) Wanneer ik alle reacties lees op Bodars Open brief aan God kan ik haast alleen maar met Bodar verzuchten dat het althans niet met alle christenen even aangenaam is te vertoeven. Wie is de mens dat hij denkt te mogen oordelen over de opvattingen van zijn medemens, wie is de mens die denkt God met je aan te mogen spreken en God om plagen voor zijn medemens te mogen verzoeken? Spreken over God mag, echter alleen met grote eerbied en respect; zoals Bodar doet. Dordrecht F. Ton

Open brief aan God (21) Wat zou het toch heerlijk zijn als Antoine Bodar voortaan alleen zijn gebed tot zijn Heer zou richten vanuit zijn binnenkamer (zoals die Heer dat tweeduizend jaar geleden al aanraadde in Matthüus 6:6).

Santpoort Noord Henny Wessel-van Leeuwen

Open brief aan God (22) Ik heb de open brief ervaren als het meest indrukwekkende Godsgetuigenis tijdens de boekenweek. Heel wat positiever dan het boekenweekgeschenk van Renate Dorrestein met de provocerende titel 'Want dit is mijn lichaam'.

Antoine Bodar moge zich getroost weten door de woorden van de Heer: “Als de wereld u haat, bedenk dan dat zij Mij eerder heeft gehaat dan u” (Joh. 15:18). Diemen J. de Ronde

Open brief aan God (23) “Is het niet geestig dat Kousbroek tal van bijzaken uit het katholieke geloof aanhaalt en die als hoofdzaken aan de lezer voorlegt?”, schrijft de heer Bodar.

Hij had het bij deze ene houtsnijdende zin kunnen laten. De rest van het epistel was de lezing niet waard. Die rest bestaat namelijk uit loze stelligheden, valse bescheidenheid en gemeenplaatsen uit vele eeuwen kerkgeschiedenis. Om nog te zwijgen van het irritant archaïsche taalverbruik, grenzend aan kitsch. Bodar trekt een barokke façade op van frasen en neerbuigendheid. Daarmee onderscheidt hij zich nauwelijks van de schrijvers wier quasi-verlichtheid hij aanvalt. Inhoudelijk heeft Bodar niets te melden, omdat hij nergens duidelijk maakt wat er nu werkelijk schuilgaat achter heel zijn vrome woordenkraam. Ik begin mij inderdaad af te vragen of er iets achter steekt. Goes M. Grashoff

Open brief aan God (24) Als trouwe lezers van een krant die is geboren in de Tweede wereldoorlog uit het verzet tegen fascisme en verraad, is het voor ons al enige tijd een terugkerende ergernis dat u Antoine Bodar, die vorig jaar publiekelijk twee collega's en huisgenoten verraadde en aangaf, steeds meer tot uw vaste medewerkers gaat rekenen. Het mag dan een erudiet schrijver zijn, vooral in eigen ogen, maar met de publicatie van zijn Open brief aan God is ons inziens langzamerhand de grens bereikt waarbij u ook zelf verraad pleegt aan de identiteit van uw krant. Elk gevoel van enig respect voor wat mensen ten diepste beweegt wordt hier met voeten getreden. Wij hebben er begrip voor dat u in uw krant graag ruimte biedt aan een bont scala van allerlei geloofsopvattingen, zowel vanuit protestantse als katholieke achtergrond, desnoods in een wat uitdagende vorm of stijl, en we waarderen dat ook. Maar bewaar ons er voortaan alstublieft voor dat Trouw afglijdt tot een soort religieus Privé- of Storyachtig dagblad. Mocht u het van belang vinden ons op de hoogte te houden van het verschijnsel 'Bodar' laat hem dan niet zelf meer aan het woord. Baarn Tj. E. Boekhoff

Open brief aan God (25) De parabel van de verloren zoon vond ik altijd moeilijk te begrijpen. Mijns inziens deed een rechtvaardige vader zijn goede zoon te kort. Maar na zijn stuk in Trouw waarin Antoine Bodar zo opzichtig lobbyt voor zijn heiligverklaring later, begrijp ik nu waarom die vader zoveel vreugde beleeft aan zijn verloren zoon. Lochem A. Ravelli

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden