Brieven

Spotprent Leers
De prent van Vonk (Trouw, 11 april) van maandag geeft precies weer wat wij in de laatste week meemaakten. Een schijnheilige Leers die Sahar feliciteert terwijl hij haar en de honderden anderen probeerde en probeert uit te zetten.

De prent is heel navrant, helemaal wanneer je de (hier onzichtbare) wurggreep van Wilders erbij denkt. Opvallend dat diezelfde Wilders hier buiten beeld blijft! Wanneer Leers nu maar opnieuw een ambtsbericht (Trouw, 9 april) door Buitenlandse Zaken laat opstellen, kunnen ook de al lang hier verblijvende meisjes blijven. Ook wanneer hun ouders 'hun hakken in het zand hebben gezet' voor een verblijfsvergunning.

W.M.B. van Kooij Rotterdam

Naam dader
Met verbazing heb ik het afgelopen weekend gekeken naar de berichtgeving omtrent de dader van het bloedbad in Alphen aan den Rijn. Al vrij snel werd op Teletekst de volledige naam van de dader vermeld. Tijdens het NOS-journaal werd zelfs een foto van de jongen getoond. Welk doel dient dit? Wat is de meerwaarde? Ik vind het zeer bedenkelijk en eigenlijk ontoelaatbaar. Het feit dat dit voorval heeft plaatsgevonden is al erg genoeg. Waarom dan ook nog eens de dader en zijn familie zo openlijk te kijk zetten? Zij zijn lijkt mij al genoeg 'gestraft'. Wat mij betreft wat meer terughoudendheid in het vrijgeven van privacygegevens.

Aart Prijs Raalte

Neoliberalisme
Een voor de rest correct meisje mag van school worden geweerd omdat ze een hoofddoekje draagt. Columnisten Ephimenco en Drayer zijn het hiermee eens. Ik zie deze leerling al eenzaam door de gangen van school lopen; zich een weg banend langs jongens met spijkerbroeken tot op de knieën, de onderbroek er half uit, en meisjes met veel te strakke en te korte shirtjes.

Gelukkig kan ze in de avond nog naar 'Oh Oh Tirol' kijken, waar schreeuwende, kotsende en oversekste tieners als rolmodellen worden neergezet voor onze vrije, westerse jeugd.

P. Schuitemaker Hoorn

Sluit schietverenigingen
Als een rampzalige daad als die in Alphen aan den Rijn niet te voorzien en dus niet te voorkomen is, maar de schutter in zulke gevallen - hier en in het buitenland - altijd lid is van een schietvereniging en beschikt over een wapenvergunning, waarom staan we dan nog schietverenigingen en wapenvergunningen toe? Hebben we daar 'collateral damage' voor over? Waarom is schieten trouwens een 'sport'?

Stan Verdult Maastricht

Liefde en beschaving
Nico Dijkshoorn stelt in het eerste van de 'Tien Geboden' (Trouw, 8 april) dat het "in zekere zin wel ontroerend is om te zien hoe gelovigen zich er maar niet bij neer kunnen leggen dat de mens een mislukt evolutionair experiment is".

Geen rare uitspraak na het drama van afgelopen zaterdag in Alphen aan de Rijn. Bij de opening van De Nieuwe Liefde, leerhuis voor een betere wereld, zegt de stichter Huub Oosterhuis: "Er is in onze samenleving behoefte aan plaatsen waar die 'liefde' wordt geleerd en aangemoedigd. Een huis voor 'bezield verband' waar het woord beschaving opnieuw inhoud krijgt. Daar zijn wij van, van die utopie. Wij zijn een kort geding tegen het cynisme."

Jan Bouwman Assen

Ritueel slachten
De Haagse rabbijn Katzman betoogt dat joden hun religie niet meer in vrijheid kunnen beleven als onverdoofd slachten verboden wordt (Trouw, 11 april). Zijn verkokerde blik verleidt hem tot het toespitsen van godsdienstvrijheid op één enkel onderdeel van de rites die in het fundamentalistische jodendom voorgeschreven zijn.

Vervolgens doet hij voorkomen alsof het invoeren van verdoving bij in Nederland geslachte dieren alleen betrekking heeft op de joodse koosjere slacht én alsof de koosjere slacht zelf ter discussie staat. Dat is pertinent onjuist.

Het wetsvoorstel beoogt gelijke behandeling voor alle te slachten dieren. Dat hij op basis daarvan meent het tolerantiegehalte van Nederland in twijfel te moeten trekken, is een gotspe.

Het voorstel heeft voor ogen de tolerantie uit te breiden naar de meest kwetsbare (want stemloze) groep in de samenleving: dieren.

Elze Boshart Zutphen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden