Brieven

Rituele slacht is uit oertijd
De rituele slacht gaat terug tot in de oertijd. In de Bijbel wordt er al over geschreven en in de Koran ook.

In die tijd was er alleen een slachtmes. De 'pin' bestond toen nog niet.

Dus logisch dat deze gebruiken op die manier plaatsvonden. Nu pakt men toch ook niet meer de ezel (bijbels gebruik) maar de auto, om maar iets te noemen.

Henk Rothfusz Gouda

Maak nu eind aan plofkip

De Tweede Kamer heeft een spannend debat gevoerd over de vraag hoeveel een dier in de laatste minuut van zijn leven mag lijden. De uitkomst: die laatste minuut moet zo humaan mogelijk zijn. Ik neem aan dat er nu ook een wet gaat komen over de rest van zo'n beestenleven, en een einde aan plofkippen, ligboxkoeien en kiloknallers.

Jaap Visser Bilthoven

Halal-ervaring
Als tiener kreeg ik een onstelpbare bloeding in mijn keel. Voor het transport naar het ziekenhuis vroeg een stommeling mij op te staan om mijn gezicht te wassen. Na vijf tellen viel ik als een blok bewusteloos op de grond. Uit dat ongevraagde experiment concludeer ik, dat tijdens halal-slacht het dier na zeer korte tijd het bewustzijn verliest door een tekort aan bloedtoevoer naar de hersenen. De overgang naar verdoving zal niet significant langer duren dan bij modernere methoden.

Jon Wieringa De Bilt

Scharrelen verplicht
Naar aanleiding van het terechte verbod op onverdoofd ritueel slachten vraag ik mij af wannneer scharrelvlees en scharreleieren eindelijk verplicht worden gesteld.

Freek Vos Amsterdam

Mooie foto van Anjerkinderen
Complimenten aan Reyer Boxem voor de prachtige foto bij het artikel over de Anjerkinderen (Trouw, 24 juni). Sint Joris op de achtergrond, vlak na het doden van de draak. Veelbetekenend en passend in een artikel over veteranen.

Karin Arkema Zwolle

Minstens zo elitair
Theologen zouden als profeten de straat op moeten, in plaats van samen te dineren in een museum. Dat is de kritiek van Smouter en Van Nes op de Nacht van de Theologie (Podium, 21 juni). Hun helden zijn Bonhoeffer en King die wel maatschappijkritisch waren. Beiden werkten echter in een samenleving waarin de christelijke taal breed gedeeld werd. Die gemeenschappelijke taal is verdwenen. Wil je mensen bereiken, dan kun je beter beginnen bij gedeelde waarden als vrijheid en gelijkheid dan met een donderpreek. De vrije samenleving zonder opgaaf van reden als zelfgenoegzaam wegzetten kun je profetisch noemen, maar ook betweterig en minstens zo elitair als de officiële Nacht van de Theologie.

Pieter Dronkers, theoloog Utrecht

Kritiekloos blij met A15
'Duurzame' krant Trouw trekt een hele pagina uit voor het nieuws dat de A15 bij Bemmel 'eindelijk' wordt doorgetrokken naar de A12 bij Zevenaar. Dat suggereert dat er ook bij de redactie ongeduldig werd uitgekeken naar deze snelweg dwars door het nationaal landschap de Gelderse Poort. Geen woord over de doorsnijding daarvan en het geplande landschapspark Lingezegen of over het feit dat er in de regio geen treinverbindingen zijn tussen Zevenaar en Emmerich, of Nijmegen en Kleef. Niks over klimaat, CO2-uitstoot, herrie en fijnstof. Dat Trouw dit soort nieuws kritiekloos afdrukt stemt treurig.

Johan Frijns Lent

Wilders als Jezus
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het beeld van Tom, Geert Wilders als Jezus die zijn kruis draagt (Trouw 24 juni) doet mij meer pijn dan tienduizend woorden.

N.C.Vink-Anker Vianen

Vrouwen werken wél voltijds
Er gaat een koude rilling door me heen bij krantenkoppen als: 'Vrouwen willen niet voltijd werken' (Trouw, 21 juni). Flauwekul! Vrouwen werken 60 uur per week, ook als ze deels betaald werk doen. Ik heb bijna mijn hele werkzame leven 32 uur betaald gewerkt. De 'vrije dag' ging op aan tandarts- en orthodontistbezoek, vervoer naar gymclubjes et cetera. Daar kwam het huishouden nog bij. Voltijds dus, alleen niet betaald, en dus niet gewaardeerd. Bij dergelijke koppen moet ook vermeld worden dat mannen betaald werk niet willen opgeven voor opvoedtaken.

Jeannet Scheepvaart Maartensdijk

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden