brieven

Ongerijmd en ongepast

Ik kan niet meegaan met theoloog Derek Suchard in zijn opinieartikel 'De Kruistochten zijn niet langer een geldig argument' (Trouw, 16 augustus). Ten eerste niet met zijn 'mea maxima culpa' voor de kruistochten. Die waren inderdaad ongelofelijk fout en wreed, maar om het Westen dat na 700-900 jaar nog in de schoenen te schuiven lijkt zeer ongerijmd. Ik weet dat dit gebeurt, ook in de Arabische wereld, maar daarmee het huidige Westen met een collectief schuldgevoel op te zadelen is ongepast. Ten tweede schijnt Derek Suchard met zijn mea culpa alleen in het reine te kunnen komen door de huidige schrikwekkende daden van IS. We kunnen echter nooit kwaad tegen kwaad wegstrepen, alsof het een boekhouding is. Ieder kwaad staat op zichzelf, en heeft zijn eigen verantwoordelijken, in de tijd waarin de feiten gepleegd zijn.

Bas van Helden Overijse (België)

Twee soorten mensen

Prima artikel over Martijn Horsman en Rikko Voorberg (religie & filosofie, 16 augustus), met helaas een slotvraag die in het artikel verder irrelevant is. Jammer dat er steeds twee soorten mensen lijken te bestaan: hetero's en homo's. Daarbij ben je als hetero 'normaal' en als homo blijf je altijd 'homo'. Niemand in mijn vrienden- of werkkring waardeer ik om zijn seksuele geaardheid, maar wel om zijn vriendelijkheid, humor, toewijding, kennis, ervaring etc. De woorden van paus Franciscus zijn meer dan diplomatiek, ze zijn ook wijs: 'Als twee homo's eerlijk leven en God zoeken, wie ben ik om ze te veroordelen?' Dat geldt overigens ook voor hetero's.

Marco van de Wetering Barneveld

Geënsceneerd

Bioloog Frans Vera (Nederlandse natuur in 10 personen, Trouw, 18 augustus), ambieert naar eigen zeggen geen draagvlak. Opvallend is dat het draagvlak van zijn idee over 'de nieuwe wildernis' is verkregen door ongetwijfeld geënsceneerde filmopnamen van een paardenrace in de Oostvaardersplassen.

Tom van der Meulen Groningen

Ander rouwritueel

In het commentaar (Trouw, 18 augustus) staat "na de ontkerkelijking zijn allerlei nieuwe vormen, moderne rouwrituelen ontstaan met dezelfde functie". Mijns inziens zijn met de ontkerkelijking niet (alleen) de rouwrituelen veranderd, maar de daaraan ten grondslag liggende opvattingen over wat na de dood komt. Aan de traditionele rouwrituelen lag een gelovig vertrouwen dat het leven na de dood bij God verdergaat ten grondslag. Dit vertrouwen werd in de rituelen, zoals gebed, zegen met wijwater, symbolen en teksten van 'verrijzenis' uitgedrukt. In de zogenaamde moderne rituelen wordt alleen maar de droefheid van de nabestaanden, het meeleven met hen en de herinnering aan de overledenen uitgedrukt.

Martien Jilesen Uden

Veiliger ov

Fijn dat er veiliger stads-ov is, maar er is geen bewijs dat de ov-chipkaart de enige goede methode daartoe was. Als al dat geld dat tot op heden in die nieuwe technologie is gestoken, nu eens hoofdzakelijk in controlerende menskracht was geïnvesteerd? Dan hadden we nu waarschijnlijk ook een veel veiliger ov gehad, maar wel met meer reizigersvriendelijke kwaliteiten en meer mensen aan het werk.

Freek Boon Delft

Arme Portugezen

'Arme Portugezen eten uitgedeeld voedsel' (fotobijschrift, Verdieping 16 augustus). Ik geloof best dat Portugezen het moeilijk hebben, maar ik zie maar een of hooguit twee mensen werkelijk eten en die 'volslanke' mevrouw eet helemaal niet, maar kijkt op haar smartphone.

Zij heeft ook geen eten nodig; ze heeft de tas van McDonald's bij zich. Zo'n foto kun je ook in elke stad in Nederland maken, want hier eten de mensen ook op straat.

L.R. van den Broek Eindhoven

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden