brieven

CDA als lantaarnpaal

In het artikel 'Hans de Boer zoekt de grenzen van de polder' (Trouw, 30 juni) worden boeiende teksten geciteerd van de nieuwe werkgeversvoorzitter Hans de Boer. Een spraakzaam mens met stevige uitspraken, zo blijkt. Dat is te waarderen. Toch is er bij die spraakzaamheid 'meer'. Over zijn CDA-lidmaatschap zegt hij: "Het CDA is voor mij wat een lantaarnpaal is voor een dronkenman. Het is er voor het houvast, niet voor het licht." Een uitspraak van De Boer? Niet echt. Ooit sprak de theoloog Karl Rahner (1904-1984) de volgende woorden over kerkelijke dogma's: "Dogma's zijn als straatlantaarns: ze wijzen dwalenden de weg in de nacht, maar slechts dronkaards klampen zich eraan vast."

Hetty Boot Brandwijk

Te eenzijdig over megastal

Trouw verspilt het nodige papier aan een verhaal over Rabobank en ING die megastallen spekken, een verhaal dat zeer eenzijdig en subjectief is (30 juni). Grote stallen zijn niet per definitie slecht. Op deze wijze doet Trouw alleen maar aan stemmingmakerij. Wat minder aandacht voor extreem denkende organisaties en personen en meer verstand van en daarmee begrip voor modern agrarisch ondernemerschap is aan te bevelen.

B. Wetering Zwolle

Onderscheidingen

Johan ten Hove had zich een nietszeggende column (Opinie, 30 juni) kunnen besparen als hij zich één minuut in de terminologie had verdiept. Het ging immers om rangonderscheidingstekens. De Prins van Oranje was tot 30 april vorig jaar reserve brigadegeneraal. Na zijn eervol ontslag blijft hij (net zoals iedere oud-militair) gerechtigd om het uniform te dragen. Dat onze koning dat doet tijdens de Nederlandse Veteranendag wordt door de veteranen zeer gewaardeerd. Onderscheidingen mag je ook bij die gelegenheid met trots dragen.

Henk Morsink Nijverdal

Vrouw maakt betere kunst?

Vrouwelijke kunstenaars worden kolossaal gediscrimineerd, zo is de boodschap van de Amerikaanse schrijfster Siri Hustvedt in haar roman 'De vlammende wereld'(Letter & Geest, 28 juni). Hoe is deze man-vrouw verhouding als discriminatie geen kans krijgt?

Een aardige manier om dat na te gaan is de catalogus van de 'Zomerexpo', die tot 31 augustus is te zien in het Gemeentemuseum in Den Haag. Daar hangen of staan 250 kunstwerken die in twee jury rondes, volledig anoniem, zijn gekozen uit een totaal van ruim drieduizend kunstwerken. De catalogus noemt de makers/maaksters van de kunstwerken, ongeveer 240 personen, met naam en toenaam. Wat is het aandeel vrouwen hierin?

Het blijkt dat meer vrouwen dan mannen door deze selectierondes zijn gekomen. Het merendeel, zestig procent van de deze kunstwerken bij de Zomerexpo, is door een vrouw gemaakt. Zouden vrouwen in Nederland misschien kwalitatief betere kunst maken dan mannen?

Wim Davidse Den Haag

Marije Vlaskamp, helaas

Wat jammer dat Marije Vlaskamp stopt met haar wekelijkse columns over het alledaagse leven in China! Het was telkens weer een genoegen haar observaties op de maandag te lezen.

Gelukkig heeft Trouw nog heel wat uitstekende vrouwelijke columnisten (én Rob Schouten natuurlijk), maar de bijdragen van Marije zal ik missen

Hans Firing Deursen

Alles over gewone Chinees

Verdrietig las ik het bericht dat Marije Vlaskamp ons gaat verlaten. Met veel plezier las ik haar wekelijkse column. De 'tongue in the cheek' zal ik missen. Ook het informeren over de 'gewone Chinees', achter die Grote Kolos. En haar moedige besprekingen over haar eigen relatie en de familie van haar ex-partner.

Peter Jordans Swalmen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden