BRIEVEN

Anti-joods? (4) Het Oude Testament bevat vele profetieën die de komst aankondigen van een Messias. En Jeremias 31:31 profeteert dat de Heer met zijn volk een niet tweede (sheniet = ander), maar nieuw (hadash = vernieuwd) verbond zal sluiten.

Eenieder is vrij om wel of niet te geloven dat deze profetieën zijn vervuld in Jezus van Nazareth. Aanvankelijk was dit een intern joods geschilpunt; Jezus en zijn apostelen waren immers joden. De apostel Paulus zet in zijn brief aan de Romeinen (hoofdstuk 9 t/m 11) uiteen hoe hij de verhouding van jodendom en christendom ziet. Zijn visie is een van de vele joodse visies, ook Paulus was immers een jood. Hij is er door zijn volk om buitengeworpen en daardoor is er een tweedeling tussen jodendom en christendom gekomen. Wie gelooft dat in Jezus van Nazareth de profetieën zijn vervuld, ziet inderdaad het Oude Testament als een protochristelijk document. Dat hoeft Ter Linden niet van zich te werpen. Lilienthal schrijft zelf dat er in de joodse traditie veel vrijheid bij het uitleggen bestaat. Laten we deze vrijheid alsjeblieft in ere houden, ook nu deze oorspronkelijk joodse sekte zich met haar eigen visie over de andere volkeren heeft verbreid. Hilversum Drs. G. J. Blom

Anti-joods? (5) Wat Ter Linden met het Oude Testament doet, is legitiem en normaal. Iedereen leest alles door een bepaalde bril. Ook Lilienthal, die naar antieke joodse boeken graag door een rabbijnse bril kijkt. Net zo mag Ter Linden er door een christelijke bril naar kijken. Bovendien is het Oude Testament niet het exclusieve eigendom van wie ook, net zo min als het Nieuwe Testament of de Koran. Lilienthals reactie is dus, behalve zwaar overtrokken, ook ongegrond, om nog te zwijgen van zijn misplaatste kwalificatie 'anti-joods'. Maar de christianiserende lezing die Ter Linden van het Oude Testament geeft is mijns inziens overbodig. Wel is het Oude Testament voor het correcte historische verstaan van het ontstaan van het christendom onmisbaar. Voor christelijke theologie is het echter niet meer nodig het Oude Testament christelijk te interpreteren. Het mag wel, maar het is onnodig en onwenselijk, want veel te aanvechtbaar.

Lilienthal en Ter Linden hebben mijns inziens allebei ongelijk, maar Lilienthal een beetje meer. Leiden H. J. de Jonge

Toren-Kamer Gehoord en gezien de berichtgeving in de media zal naar mijn mening in de vaderlandse geschiedenis mettertijd dienen te worden vermeld dat eind 1996 de volgende wijziging werd ingevoerd.

Staten-generaal: een Tweede Kamer, een Eerste Kamer én een Toren Kamer met Staats-generaal.

Toelichting: met deze aanpassing is het mogelijk geworden dat een beleidslijn recht(s) toe recht(s)aan ondergronds snel kan worden doorgedrukt en tegenliggers links het Bos in kunnen. Leersum O. Kuiper

Asielbeleid Toen ik na een tienjarig verblijf in het buitenland terugkeerde naar Nederland moest ik tot mijn grote spijt vaststellen dat het slecht gesteld is met de eens zo geroemde Nederlandse tolerantie ten opzichte van asielzoekers. Van de spontane gastvrijheid ten opzichte van andersdenkenden en oorlogsvluchtelingen in het verleden is niet veel meer te bespeuren. De regering draagt ook grif haar steentje bij door een verscherping van het toelatingsbeleid in te voeren en door uitgeprocedeerde asielzoekers die reeds jarenlang in ons land verkeren bij nader inzien toch geen verblijfsstatus te verlenen. Zouden deze mensen onzekerheid, honger en zelfs zelfmoord verkiezen als het niet goed mis was in hun eigen land? Den Haag Antoinette Broek-Dorscheidt

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden