BRIEVEN

Sollicitatieplicht Terwijl langzaamaan en voorzichtigjes steeds meer gemeenten in Nederland erkennen dat volledige werkgelegenheid een onhaalbare zaak is en vraagtekens gaan plaatsen bij de sollicitatieplicht voor uitkeringsgerechtigden, presteert de gemeente St. Michielsgestel het om de uitkering van Martha Resink stop te zetten (Trouw, 21-12-1996). Onder het motto 'wie niet horen wil moet maar voelen' wordt de naastenliefde van het CDA in de praktijk gebracht en moet Martha, die zich voor honderd procent inzet voor een betere wereld, het in deze barre tijden gaan stellen zonder geld.

Martha 'hoort elke vorm van ongeschoold werk te accepteren', het wethouderschap van sociale zaken in haar woonplaats zou een plek voor haar kunnen zijn, want het is zonneklaar dat de huidige wethoudster voor dit ongeschoolde werk absoluut niet geschikt is. Maar dat zou zonde zijn, want het zou ten koste gaan van al het goede werk dat zij nu verricht voor Omslag. De gemeente St. Michielsgestel zou er goed aan doen met de tijd mee te gaan en de voorbeelden van andere gemeenten in Nederland te volgen.

Utrecht P'tje Lanser, Rymke Wiersma

Frustratie? Toegegeven: ik ben waarschijnlijk bevooroordeeld. Maar het lijkt wel of Bas Roufs, Karin Griffioen en Peter Ybeles Smit op een andere Acht Mei-manifestatie hebben rondgelopen dan ik.

In hun bijdrage in Trouw van 27 december 1996 schrijven ze: 'We hebben de indruk dat sommige mensen blijven steken in een teleurstelling dat de jaren zestig niet hebben gebracht wat ze ervan verwacht hadden'. Ze spreken van 'frustratie'.

De Acht Mei Beweging gaat in haar jaarlijkse manifestaties de dialoog aan over zaken die in de kerk van belang zijn. Maar evengoed over zaken die van belang zijn in onze samenleving. Steeds gaat het over de vraag hoe ons geloven kan bijdragen aan een betere kerk en een betere samenleving.

Ik daag de drie auteurs uit om op zaterdag 3 mei 1997 de manifestatie in de IJsselhallen in Zwolle te komen bezoeken. Wanneer zij kunnen laten zien dat meer dan 10 procent (en eigenlijk durven we best 5 procent aan) van alle programma-onderdelen voortkomen uit frustratie en uit teleurstelling over de verloren jaren zestig, dan wacht hen van ganser harte alle drie een uitstekende fles wijn (om in goede roomse traditie te blijven). Leon van der Meer perschef Acht Mei Beweging

Concertgebouworkest (2) Volgens muziekrecensent Franz Straatman hebben veel kijkers na het zien van de eerste drie afleveringen van mijn vijfdelige documentaire 'Een koninklijk gezelschap' geconcludeerd dat het een 'rotzooitje' is bij het Concertgebouworkest. Bovendien “blijft het een feit”, aldus Straatman, “dat de documentaire een aaneenschakeling van heel veel problemen en rampzaligheden toont.” Dit is een onzinnige en oppervlakkige analyse.

In de eerste aflevering wordt middels het vertrek van artistiek directeur Jan Zekveld het eeuwige spanningsveld tussen het artistieke en het commerciële beleid geschetst. Een direct grevolg hiervan is dat het orkest harder moet werken om additionele inkomsten te genereren om de begroting rond te krijgen. Soms wordt deze verhoogde werkdruk de orkestleden te veel, bijvoorbeeld toen zij een bepaalde toegift niet wilden spelen vanwege de weinige repetitietijd. Hier heb ik aandacht aan besteed, maar is het daarom bij het Concertgebouworkest 'een rotzooitje'? De tweede aflevering gaat over een hoornistenauditie. Een keiharde selectie, maar de inzet is dan ook een plaats bij een van 's werelds toporkesten. Een freelance hoornist, die al vaak met het orkest had meegespeeld en dolgraag een vaste aanstelling wilde, verliest en ziet de droom van zijn leven in duigen vallen. Een 'rotzooitje'? In de derde aflevering gaat het om liederen van Alma Mahler, oorspronkelijk geschreven met pianobegeleiding, maar nu door twee Engelse arrangeurs georkestreerd. Er blijken fouten in de orkestpartijen te staan omdat de arrangeurs hebben verzuimd een computeruitdraai te controleren. In één dag slaagt men erin alle partijen te corrigeren. Vervolgens een prachtige concertuitvoering en cd-opname. Heeft u inmiddels al een 'rotzooitje' gesignaleerd? Of anders een 'aaneenschakeling van heel veel problemen en rampzaligheden'?

Ik heb het Concertgebouworkest in ieder geval leren kennen als een goed geleide organisatie met heel bekwame mensen die met hart en ziel aan hun 'product' werken. Het is er beslist géén rotzooitje, géén aaneenschakeling van rampzaligheden en dat komt in mijn documentaire dan ook niet tot uiting. Amsterdam Roel van Dalen

Geen chantage Ten zeerste betreuren wij de uitspraak van staatssecretaris Schmitz, gepubliceerd in Nederlandse kranten, dat de regering van Somaliland met betrekking tot de repatriëring van asielzoekers oneerlijk te werk gaat en zich schuldig zou maken aan chantage. Wij verzekeren dat vluchtelingen eerlijk zullen worden behandeld, zoals we de Nederlandse regering verscheidene malen hebben gezegd. We houden ons aan algemeen aanvaarde internationale normen en zijn daarom niet bereid gedwongen terugkeer van vluchtelingen te accepteren. Wie terug wil keren is welkom, op voorwaarde dat tevoren aanvaardbare regelingen voor rehabilitatie en hervestiging zijn getroffen. Hargeisa Abdillahi Mohamed Duale waarnemend minister van buitenlandse zaken en nationale planning van Somaliland

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden