brieven

Uitgaansfeest

Briefschrijver Godfried Cohen maakt bezwaar tegen 'het feestelijke aspect' dat aan de première van 'Anne' wordt gegeven (Opinie, 30 april). Vooral de droevige en dodelijke afloop van de geschiedenis zou in strijd zijn met een 'uitgaansfeest'. Maar bij een vergelijkbaar drama ziet het publiek (zelfs de volksvertegenwoordigers) er geen been in om het zich goed te laten smaken: op Goede Vrijdag en Paas-zaterdag is in Naarden elke stoel in de horeca bezet met liefhebbers van de Mattheus-Passion, die de pauze gebruiken voor een hapje en een drankje.

Trudi Coté Harlingen

Heilig icoon

De reactie van Godfried Cohen is mij uit hart gegrepen. Ik zou er een schepje bovenop willen doen: hoezo zou Anne niet als een heilig icoon behandeld mogen worden? Het gaat om al degenen die niet of nauwelijks de kans hebben gehad om iets onheus in het leven te doen, toen het beëindigd werd. Zelfs in dat opzicht onvoltooid.

Tanja Weyl Amsterdam

Een leven lang leren

Bij de berichten over jonge, steeds orthodoxer wordende kerkleden (Trouw, 28 april) moest ik denken aan een uitspraak van theoloog Kuitert. Kerkverlaters zijn volgens hem schoolverlaters. Een vrolijke kijk op de zaak. De kerk heeft ze geleerd op eigen benen te staan en nu kunnen ze massaal uitvliegen. Maar hoe moeten we dan de harde kerk van zittenblijvers zien? Hebben die gekozen voor een (te) ingewikkelde school? Of zijn ze van de lichting éducation permanente?

Pieter Barnhoorn Leiden

Dank aan Sovjet-Unie

Een uitstekende column van Johan ten Hove (Opinie, 28 april)! Veelal wordt aangenomen dat wij onze bevrijding danken aan de inspanningen van de VS. Daarbij voorbijgaand aan de offers die ook andere landen daarvoor brachten. De verliezen van de Sovjet-Unie waren daarbij verreweg de grootste. Jammer dat door de Koude Oorlog onze dank daarvoor achterwege bleef.

C. Hollemans St. Jansteen

Nieuw versus oud

Trouw besteedt aandacht aan een nieuwe kerk, nu voor ongelovigen (Religie & filosofie, 29 april). Het moet allemaal anders, want de traditionele kerk zou te veel een monoloog zijn: een theaterkerk waar één of twee mensen alles doen en de toeschouwers alleen de liedjes meezingen. Waar mijn collega echter op doelt, is niet de traditionele kerk, maar een slecht uitgevoerde liturgie, waarbij de dominee meent alles zelf te moeten verwoorden. Ik verwijs hem graag naar de aloude katholieke liturgie van de kerk - geen monoloog, maar een gebed tot God - waarbij participatie van de gelovigen volop gewaarborgd is. De nieuwigheid van de pop-up kerk in Woerden is voordat je het weet al weer achterhaald. Dat kun je van die oude, maar springlevende liturgie van de katholieke kerk niet zeggen.

Idelette Otten Vleuten

Klokkengieters

Volgens Trouw is met het stoppen van klokkengieterij Petit & Fritsen de Koninklijke Klokkengieterij Eijsbouts de enige nog overgebleven klokkengieterij in Nederland. Dit is niet juist. In de provincie Groningen is sinds vele jaren de Klokken- en Kunstgieterij Reiderland van Simon Laudy zeer actief. Laudy en zijn medewerkers hebben een groot aantal luid- en carillonklokken voor kerken en andere gebouwen in Nederland en Duitsland gegoten.

Tommie Hendriks Utrecht

Prins Pieter

Prof. mr. Pieter van Vollenhoven 75 jaar. Waarom geen prins Pieter? We weten hoe veelzijdig en capabel hij zich heeft gemanifesteerd. De titel komt hem toe. Waarom wel prinsessen en koningin? Het zou de kortzichtigheid van oma Juliana uitwissen.

Joost Hooimeijer Barendrecht

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden