Brief van de hoofdredactie / Maken we eigenlijk ook nog een krant?

Soms waan je je geen redacteur van een krant, maar een vennoot in een evenementenbureau of, minder chic, een Malle Pietje in zijn zaak vol curiosa. Er is van alles te doen en te koop.

door Frits van Exter

Vandaag is het de Nieuwe Kerk in Amsterdam waar deze krant met de NCRV de finale van ’De preek van het jaar’ belegt (helaas uitverkocht, maar wij zullen er uitgebreid verslag van doen). Volgend weekeinde gaan we wijsgerig in gesprek in Leusden ter gelegenheid van het verschijnen van de bundeling van de artikelenreeks ’Het filosofisch elftal’ (u kunt er nog terecht, let op de advertentie elders in deze krant). Dinsdag is er nog een avond in het Amsterdamse Felix Meritis over duurzame ontwikkeling, waar Trouw ook bij betrokken is.

Daarna leggen wij de vragen van lezers voor aan premier Balkenende. De antwoorden zijn vrijdag te beluisteren via trouw.nl en zaterdag na te lezen in de krant. De lezer kan tussendoor ook nog stemmen op een van de tien nominaties voor ’Het mooiste schilderij van Nederland’ (na de eerste vijfduizend stemmen gaat het tussen Vermeer en Vermeer met Rembrandt op de hielen, maar er kan nog veel veranderen). Vergeet ook niet in te zenden (tot 29 mei) voor de mooiste tuin of groen balkon. En –doorlopende voorstelling– op de site kunnen lezers altijd in debat. Schrijfliefhebbers hebben hun eigen hoekje: ’Schrijf!’. En in de webshop zijn er vele aanbiedingen van dvd’s, cd’s, boeken, reizen en zelfs wijnen.

Maken we eigenlijk ook nog een krant? De laatste keer dat ik het gecontroleerd heb nog wel.

Je wordt er soms bijna duizelig van, maar het is ook heel erg leuk; de krant bruist behoorlijk.

Het is ook een beetje een toevallige ophoping van buitenkrantse activiteiten, maar er zit wel een gedachte achter. De krant (het woord is te beperkt maar ’medium’ klinkt zo Jomanda-achtig) is al lange tijd veel meer dan het bedrukte papier.

De krant wil de band met lezers onderhouden, versterken en benutten. De krant moet meer van de lezers zijn, wil zij succesvol zijn. En de krant staat ook altijd op de uitkijk voor nieuwe lezers. Daarom zoeken wij contact, staan wij open voor de inbreng van lezers en betrekken wij hen bij activiteiten binnen en buiten de krant. Daarbij werken wij ook samen met andere organisaties, media, uitgevers, maatschappelijke instellingen en ook bedrijven. Soms nemen wij het initiatief, soms kloppen zij op onze deur. Zij verruimen ons blikveld, kunnen sommige dingen beter dan wij (wij beheren bijvoorbeeld geen kerkgebouw en hebben geen zendtijd op tv) of dragen financieel bij. Zo wordt de verkiezing van ’Het mooiste schilderij van Nederland’ gesponsord.

Onze bazaar roept misschien de vraag op of de journalistieke kwaliteit en onafhankelijkheid in het geding zijn. De meeste lezers willen (gelukkig) een krant om zo goed mogelijk geïnformeerd te worden. Alles wat de redactie daarvan afleidt, kan daar afbreuk aan doen of zelfs twijfel zaaien over betrouwbaarheid. Daarom is ons uitgangspunt dat wat wij doen, altijd inhoudelijk gedreven moet zijn. ’De preek van het jaar’ en ’Het mooiste schilderij van Nederland’ zijn sluitstukken van reeksen artikelen waarin wij journalistieke aandacht vragen voor religie en kunst. Beide initiatieven komen ook voort uit de redactie.

De redactie moet ook niet te veel worden afgeleid door andere dan journalistieke zaken. Daarvoor zijn de uitgever en zijn medewerkers.

Bij eigen projecten en in samenwerking met derden mag de redactionele vrijheid niet in het geding komen. De lezer moet erop kunnen vertrouwen dat wij onze eigen keuzes blijven maken. Dat luistert natuurlijk nog nauwer bij commerciële partijen.

In onze winkel van Sinkel staat namelijk ook veel niet te koop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden