Brief militairen Uruzgan

Brief van enkele militairen van de Nederlandse missie in Uruzgan aan de militaire vakbond Vereniging Belangenbehartiging Militairen (VBM/NOV) van 25 september 2008. Enkele feiten over de aard van de bewapening zijn door de vakbond uit de brief geschrapt, op die plaatsen staat 'geknipt'.

Geachte heer/mevrouw,

Op dit moment zijn wij uitgezonden naar Uruzgan als onderdeel van de Battlegroup. We zitten hier nu ruim 7 weken, en maken deel uit van de 7e rotatie naar Uruzgan. Wij, het personeel van de Battlegroup, zijn zeer gemotiveerd om tijdens deze rotatie zo goed mogelijk werk af te leveren.

Helaas zijn wij genoodzaakt om jullie te informeren over zeer dringende situatie die, op dit moment dat wij deze email samenstellen, levens van Nederlandse militairen op het spel zet.

Zoals ik net aanhaalde zijn wij, het personeel, nog steeds zeer gemotiveerd, maar alleen met personeel kan je hier geen opdrachten uitvoeren. Daar heb je materieel voor nodig.

Wij willen jullie hierbij dan ook op de hoogte stellen omtrent de huidige situatie v.w.b. het materieel dat wij hier ter beschikking hebben in Uruzgan om onze opdrachten mee uit te voeren. Logistiek gezien zijn de problemen dusdanig groot en is de staat van het materieel zo slecht dat dit in de praktijk onnodig gevaar oplevert voor de Nederlandse militairen. Wij zullen dit met een aantal voorbeelden toelichten.

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat het materieel hier in Uruzgan, gezien het terrein, de omstandigheden en het weer, veel te lijden heeft. Zeker de (pantser-)voertuigen waarmee wij onze verplaatsingen uitvoeren hebben veel te verduren. Logischerwijs zijn er dus veel defecten aan de voertuigen.

Het grote probleem is op dit moment dat veel voertuigen niet gerepareerd kunnen worden door de herstelspecialisten omdat er een zeer groot tekort aan allerlei onderdelen is. Er zijn voertuigen bij die officieel afgekeurd zijn door de onderhoudspecialisten, maar die toch worden ingezet om opdrachten mee uit te voeren.

U kunt zich voorstellen dat, op het moment dat wij verplaatsen door gebied waar er een grote kans is op een gevecht met de Taliban, dat het “niet wenselijk” is dat ons voertuig niet voorruit komt of compleet stil komt te staan omdat dit voertuig niet gerepareerd kon worden. Maar dit soort situaties doen zich dagelijks voor. Om een praktijk voorbeeld te noemen.

Tijdens een verplaatsing van Tarin Kowt naar een vooruitgeschoven post in Chora (de White Compound), moest een Patria voertuig tot 4 keer toe een aanloop nemen om een flauwe heuvel op te komen omdat de turbo van dit voertuig defect is. Turbo’s zijn niet voorradig in Uruzgan en ook niet in Nederland, dus kan dit voertuig niet gemaakt worden.

Tijdens een zelfde soort verplaatsing raakte bij het begin van deze verplaatsing een Patria voertuig van de Geneeskundige Dienst defect. Dit voertuig is het enige voertuig die ingericht is voor het vervoer van gewonden. Omdat dit voertuig defect raakte, is het personeel en materieel wat normaal gesproken in dit voertuig zat verdeeld over de rest van de voertuigen en heeft de lange verplaatsing naar Chora alsnog plaatsgevonden.

Het voertuig zelf is achtergelaten op de basis in Tarin Kowt. Gedurende deze verplaatsing is er dus geen adequate medische afvoer capaciteit middels een voertuig geweest! Doordat ook geneeskundig personeel en materieel verdeeld was over de rest van de voertuig kon er niet direct worden gehandeld indien er gewonde was gevallen tijdens deze verplaatsing. In onze ogen volledig onacceptabel.

Omdat de voertuigen dus niet adequaat kunnen worden gerepareerd zijn bepaalde opdrachten niet uitvoerbaar, danwel worden er niet inzetbare voertuigen op een missie gestuurd die een gevaar opleveren voor de gehele eenheid. Er wordt tussen verschillende eenheden continue voertuigen uitgewisseld om zo de opdrachten die aan de eenheden verstrekt worden te kunnen blijven uitvoeren, maar ook dit houdt op een gegeven moment op.

Een voorbeeld: doordat eenheid A een Patria uitleent aan eenheid B, kan eenheid B zijn opdracht uitvoeren. Maar als eenheid A zelf een opdracht krijgt heeft hij zijn eigen voertuig weer nodig om zijn eigen opdracht te kunnen uitvoeren. Dit is een constant getouwtrek en zo blijven we constant naar de fout toe corrigeren.

Er is niet alleen een tekort aan reserve onderdelen voor voertuigen maar ook voor ander materieel zoals bepaalde wapen systemen

Naast het tekort aan reserve onderdelen, is hier ook een tekort aan voldoende pantservoertuigen zoals de Patria en de Bushmaster. Op dit moment is de grootste dreiging in het inzetgebied, de dreiging van IED’s, oftewel bermbommen. Een voertuig zoals de Bushmaster blijkt tegen IED’s de beste bescherming te bieden. Helaas hebben wij, als luchtmobiele infanterie compagnie maar 3 van deze voertuigen (1 per peloton).

Het PRT (het reconstructie team) heeft een aantal van deze voertuigen in bezit, maar maakt hier nauwelijks gebruik van. Meerdere malen hebben de infanterie eenheden (de Battlegroup) aangegeven dat zij deze voertuigen heel goed kunnen gebruiken, maar op hoger niveau wordt dit tegengehouden.

De Bushmaster is een perfect voertuig voor het inzetgebied, er zitten goede gordels in die bij een IED aanslag het personeel op hun stoel houden in plaats van dat dit personeel door het voertuig wordt geslingerd (op deze manier zijn er al veel gewonden gevallen). Op andere voertuigen zoals de Patria zijn vrijwel alle gordels defect en ook hiervoor zijn geen reserve gordels.

De commandanten stoel, in de Bushmaster, is voorin verruild voor een boordschutter stoel. Hierdoor zit de commandant nu buiten bovenop het voertuig zonder enige bescherming, er is nu na heel veel zeuren een tussenoplossing bedacht, echter is dit een onofficieel ontwerp wat door lassers is bedacht en gemaakt.

Al het bovenstaande hebben wij al meerdere malen geprobeerd kenbaar te maken aan de hogere legerleiding. Helaas hebben wij nog geen oplossingen en resultaten gezien. Doordat veel van bovenstaande levens in gevaar brengt, vinden wij het dusdanig belangrijk dat jullie hiervan op de hoogte worden gebracht.

Met vriendelijke groet,

11infbat Air Assault.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden