Brexit-sale: vervuilen is nu nog goedkoper

emissie | oot-Brittannië heeft waarschijnlijk geen emissierechten meer nodig, en het aanbod was al groot.

Bedrijven betaalden al niet veel voor hun CO2-uitstoot, maar sinds de Britse volksstemming over de Brexit nog minder. Fabrieken en energiecentrales betalen nog maar 4,50 euro voor elke ton kooldioxide die ze uitstoten. Vóór de stemming was dat nog 6 euro.

De financiële impuls voor bedrijven om schoner te werken verschrompelt zo nog verder. Dit staat haaks op inspanningen om de uitstoot van CO2 te beperken en zo de opwarming van de aarde te stoppen.

Er hangt een prijskaartje aan het uitstoten van CO2 sinds Europa in 2005 het Emission Trading Scheme (ETS) in het leven riep. Idee achter de CO2-handel is dat bedrijven betalen als zij vervuilen en hun bedrijf schoner maken als vervuilen duur wordt.

Dan moet de prijs wel wat voorstellen. Zeker 30 euro per ton is nodig, volgens experts. Eind vorig jaar lag de handelswaarde van een ton CO2 rond de 10 euro. Vooral door de uitzonderlijk warme winter kelderde de prijs tot 6 euro. Waarom? Energiecentrales hoefden weinig te draaien.

Een nieuw dieptepunt werd deze week bereikt: 4,40 euro per ton, de laagste prijs in twee jaar. Het afscheid van het Verenigd Koninkrijk uit Europa leidt - al dan niet als schrikreactie - tot doembeelden over de toekomst van het ETS. Is dit het begin van het einde? Handelaren dichten minder waarde toe aan een tonnetje CO2 met deze twijfels in hun hoofd.

CO2-handelskenner Jos Cozijnsen denkt dat bedrijven die uitstootrechten kopen en verkopen geschrokken zijn van de Brexit. "Er is onzekerheid. We waren net op dreef om het ETS aan te scherpen." Cozijnsen denkt dat CO2-handel de Brexit-storm uiteindelijk doorstaat.

Het Verenigd Koningrijk is een van de grootste Europese CO2-uitstoters, vult energie-analist Hans van Cleef van ABN Amro aan. "Door de Brexit doen die straks waarschijnlijk niet meer mee aan de CO2-handel. Britse bedrijven hebben dan geen uitstootrechten meer nodig. Dan blijven er nog meer uitstootrechten over dan er nu al zijn." Bezorgdheid over het ETS-systeem zet de CO2-prijs volgens Van Cleef onder druk. Aan Brussel de taak om bij een Brexit het systeem op de rails te houden, zegt hij.

De Brexit levert de CO2-handelsmarkt ook een domper op, omdat verbetering van het systeem onzeker is geworden. In Brussel bestaan plannen om het ETS strenger te maken na 2020: minder rechten aan bedrijven geven en scherpere uitstootlimieten. De Schot Ian Duncan leidde dit project in het Europarlement. Na de Brexit diende Duncan zijn ontslag in.

Nu is het de vraag: wie gaat de verbetering van het ETS handen en voeten geven? Een Poolse Europarlementariër is in beeld. De vrees bestaat dat elke klimaatambitie daarmee verdampt. Polen heeft veel bedrijven met hoge CO2-emissies, zoals kolencentrales. Het land zit niet te wachten op een hogere prijzen voor CO2-uitstoot en ligt geregeld dwars bij onderhandelingen over een effectiever ETS.

Femke de Jong van Carbon Market Watch, voorstander van een hoge CO2-prijs, hoopt dat België een rapporteur levert. De Britten zullen als voorvechters van sterk klimaatbeleid worden gemist in Brussel, zegt zij. Maar het ETS redt zich volgens De Jong wel. "Het is te belangrijk voor Europa om te sneuvelen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden