Brexit drijft Duitse Opel in Franse armen

AUTO'S | General Motors wil ervan af, Peugeot-Citroën ziet in Opel juist een kans om wereldspeler te worden.

Na 88 jaar wil het Amerikaanse autoconglomeraat General Motors (GM) het oer-Duitse automerk Opel overdoen aan de Fransen. Gesprekken over de overname van de Europese GM-divisie door Peugeot-Citroën (PSA) zijn in een vergevorderd stadium, melden PSA-woordvoerders aan persbureaus. Ook het oer-Britse merk Vauxhall wordt Frans.


GM-topvrouw Mary Bara eiste vorig jaar dat het chronisch verlieslatende Opel-Vauxhall in 2016 zwarte cijfers moest schrijven. Het wonder van Opels wederopstanding leek te geschieden. De Opels gaan immers weer als vanouds als warme broodjes over de toonbank. Met 1,18 miljoen auto's pluste de verkoop 4 procent.

Dissonant

Maar de Brexit gooit roet in het eten. In GM's zonnige jaarcijfers is Europa de grote dissonant. Opel-Vauxhall belandde 300 miljoen dollar in het rood. Dat komt, verklaart GM, door de financiële gevolgen van de Bre- xit. Waren die gevolgen er niet, dan waren er volgens GM geen rode cijfers.


Maar een breuk tussen Opel en GM, een liefde die opbloeide in 1929, komt niet onverwacht. Toen GM tijdens de economische crisis in 2009 gered moest worden door de Amerikaanse overheid, zette het concern meteen Opel te koop. Toenmalig eurocommissaris Neelie Kroes van mededinging blokkeerde de verkoop van Opel aan een Canadees-Russisch consortium. Er zou sprake zijn van een ongeoorloofde vorm van staatssteun door de Duitse overheid.

Wir leben Autos

In Duitsland, met zijn machtige auto-industrie, groeide sindsdien de argwaan over de intenties van GM. Sinds Mary Bara begin 2014 aantrad als GM's topvrouw betuigde ze keer op keer luid haar liefde voor de Duitse GM-tak. De internationale slogan werd het zelfbewuste Duitse 'Wir leben Autos'. Maar dat weerhield GM niet van de sluiting van de Opelfabriek in Bochum, eind 2014. De lancering van de Opel Karl leidde daarop tot ophef in Duitse media: Karl klinkt dan wel Duits, maar de auto komt uit Zuid-Korea.


Een Opel-toekomst bij Peugeot, buren in de Elzas, is voor de Duitsers geen verrassende keuze. GM en PSA werkten in 2012 al korte tijd samen om kosten te besparen bij de ontwikkeling van kleine auto's. Op de markt van kleinere auto's, populair in Europa, is de concurrentie moordend en de winstmarge gering. Opel, Peugeot en Citroën vissen in dezelfde vijver, de specifiek Europese consumentenmarkt. Met name Opels vind je buiten Europa amper.

Schaalvergroting

PSA vindt in Opel een kans om kosten te besparen door schaalvergroting. Buiten Europa is PSA vanouds erg actief in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. In China werken de Fransen al lang samen met de lokale autoproducent Dongfeng en ook Iran geldt als een grote groeimarkt voor PSA. Topman Carlos Tavares wil wereldspeler worden. Waar GM zich lijkt terug te trekken uit Europa, zoekt hij voor PSA juist groei.


Het leidt tot nieuwe verhoudingen in de autowereld. Taveres verklaarde in AutoWeek vorige week: "Ik wil Peugeot en Citroën na een afwezigheid van tientallen jaren herintroduceren in de Verenigde Staten." Ook India staat op zijn lijstje. In Europa zou een PSA-Opel-concern na Volkswagen met een marktaandeel van 16 procent het grootste autoconcern vormen, nog voor Renault.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden