Breng alle schoenen onder één naam

Retaildeskundigen: Dolcis, Invito en Manfield verschillen te weinig van elkaar en kunnen geen vuist maken

De failliete schoenenwinkels van Macintosh kunnen alleen nog een succesvolle doorstart maken als er wordt gekozen voor één heldere formule met een innovatieve webshop. Dus niet langer én Dolcis én Manfield én Invito.

Dat zeggen retaildeskundigen. "Een eventuele koper heeft nog een kans als hij er één sterke formule van maakt", zegt merkendeskundige Paul Moers. "Al die verschillende schoenenformules kunnen niet op tegen de sterke merken die de winkelstraten bevolken. Met één formule kun je je daar beter tegen wapenen."

Dirk Mulder, retaildeskundige van ING: "Voor het funshoppen in de grote steden werkt één gedurfde formule het beste. Dit betekent wel dat het aantal winkels drastisch omlaag moet." De winkels moeten er aantrekkelijker uit komen te zien, zegt Mulder. "En anders dan nu, moet het personeel ook echt een verhaal over de schoenen kunnen vertellen."

De schoenenbranche was jarenlang relatief stabiel, terwijl het er in de wereld van kleding hard aan toe ging, zegt Mulder. "H&M en Zara hebben in de kledingbranche flink huisgehouden. Zij konden veel korter op de markt kleding produceren dan traditionele kledingwinkels en zo beter inspelen op de voorkeur van de klant, met een grotere wisseling van de collectie." De schoenenbranche stond ondertussen vrijwel stil, tot de komst van Zalando in 2010. "Toen bleek dat mensen wel degelijk schoenen online willen kopen. Zalando heeft binnen een paar jaar al een marktaandeel verovert van circa 5 procent. Dat gaat dus heel snel." Een andere ontwikkeling die de schoenenbranche de afgelopen jaren niet in de koude kleren is gaan zitten, is de concurrentie van nota bene H&M en Zara. "Ook daar kun je terecht voor schoenen, met als gevolg minder klandizie voor de traditionele schoenwinkels."

Als de ketens van Macintosh zich nu nog hadden onderscheiden, dan hadden ze deze twee ontwikkelingen misschien nog het hoofd kunnen bieden. Maar dat was niet het geval. Mulder: "Sacha doet dat een stuk beter, met actuele, onderscheidende schoenen. Dolcis, Manfield en Invito zijn te vlak." Problematisch is ook dat Dolcis, Invito en Manfield te weinig van elkaar verschillen.

Welke van de huidige merken de meeste potentie heeft voor een doorstart, zou een koper eerst moeten onderzoeken, zegt Moers. "Maar met die keuze ben je er nog niet. Je moet er direct een high-tech webshop aan koppelen, die niet alleen verkoopt, maar de klant bijvoorbeeld ook in staat stelt online zijn schoenmaat te meten. Je moet wel het een en ander uit de kast halen om tegen Zalando op te kunnen boksen."

En niet onbelangrijk: het hoofdkantoor moet zo klein mogelijk zijn. Moers: "Kijk naar Jumbo. Zij snijden nu in hun hoofdkantoor om in de winkels te kunnen investeren. Je moet dat soort dingen doen als het nog goed gaat. Dat heeft Macintosh helaas nagelaten."

5000 banen op de tocht

Na het faillissement van moederbedrijf Macintosh eind vorig jaar gingen gisteren ook de winkelketens Dolcis, Invito, Manfield, PRO sport en de Hoogenbosch Retail Group, Macintosh E-commerce en Steve Madden failliet. Scapino heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het Belgische Brantano is buiten het faillisement gebleven. Macintosh heeft ruim 500 winkels in Nederland, België en Luxemburg. Zo'n 5000 banen staan op de tocht. Winkels en webshops blijven voorlopig open. Macintosh had al langer financiële zorgen. De verkoop van interieurzaak Kwantum, belwinkel BelCompany en fietswinkel Halfords hielp onvoldoende. De winkelverkopen in november en december vielen zo zwaar tegen dat de groep het loodje legde. Macintosh begon in 1932 als kledingproducent, die banen schiep voor vrouwen en dochters van mijnwerkers. Toen dat werk naar lagelonenlanden ging, begon Macintosh met detailhandel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden