Brede steun biovoeding

AMERSFOORT - Een dertigtal grote maatschappelijke en milieuorganisaties als Natuurmonumenten, ANWB, Greenpeace, Natuur en Milieu, Dierenbescherming en FNV Bondgenoten gaan hun zes miljoen leden oproepen meer biologische voeding te kopen. Bedoeling is de stagnerende ontwikkeling van de biologische sector vlot te trekken.

Vanaf 14 april wordt in de ledenbladen en op de websites gewezen op de voordelen van biologische voeding. Het is voor het eerst dat zoveel mensen worden betrokken bij een actie - 'Nederland gaat biologisch' genaamd - die pleit voor een bepaald soort voeding. Ook alle supermarkten en natuurvoedingswinkels in Nederland gaan actief meedoen.

Met deze actie gaat een oude wens van de supermarkten in vervulling. Keer op keer kregen de supers het verwijt vanuit de biologische sector en vanuit de milieuhoekdat zij te weinig deden aan het promoten van biologische voeding. De supermarkten pareerden dat door te stellen dat de milieuorganisaties hun leden maar eens moeten oproepen biologische voeding te kopen. Dat zou de doelstelling van 5 procent biologische omzet van de totale levensmiddelenverkoop eind 2004 flink naderbij brengen.

Het was tevens de bedoeling dat de leden van de maatschappelijke en milieuorganisaties via een ledenkaart korting zouden krijgen op de aankoop van biologische producten. ,,Dat idee is echter niet van de grond gekomen”, zei directeur Bert van Ruitenbeek van Biologica, de koepel van de biologische sector.

,,Het is jammer dat deze oproep van de maatschappelijke organisaties niet eerder is gedaan”, verzuchtte gisteren voorzitter Klaas van den Doel van de koepel van supermarkten CBL. Volgens Van den Doel, die sprak op het jaarcongres van de biologische sector in Amersfoort, gaat het streven van 5 procent biologisch eind dit jaar door de actie gehaald worden. ,,Je mag toch veronderstellen dat bij die organisaties de gemotiveerde kopers voor biologische voeding zitten.”

Van den Doel hield de biologische sector voor dat de term 'biologisch' niet automatisch verkoopt. ,,Het is geen uniek concurrentievoordeel, zoals velen in de biologische sector denken. Biologisch is eerder een variant van een al bestaand product. De consument ziet daarvan niet automatisch de voordelen. De voordelen moet je de consument duidelijk maken. Dat geldt immers ook voor Coca-Cola. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen, maar in den beginne had niemand van Coca-Cola gehoord.”

De CBL-voorman schopte verder tegen het zere been van de biologische sector door voor te stellen de strenge productievoorwaarden af te zwakken. Dat drukt de kosten en daardoor kunnen de prijzen omlaag. De soms forse prijsafstand tussen biologische en gangbare levensmiddelen is voor veel consumenten een reden af te zien van biologisch.

Marketingdeskundige en communicatiestrateeg Nico Koffeman vindt dat de biologische sector veel agressiever zijn spullen aan de mens moet brengen. ,,Jullie zitten allemaal te mieren over 5 procent eind 2004 en 10 procent in 2010... Ga voor 20 procent! Geloof in jezelf, durf dat uit te dragen.” Koffeman, de bedenker van de actie Adopteer een kip, kraakte het gebrek aan samenwerking in de sector. ,,Iedereen zoekt een beetje hapsnap zijn eigen weg. Maar er is een leger van mensen die een andere samenleving wil. Vlecht al die medestanders aan elkaar.”

Volgens Koffeman moet je de consument verleiden door een beroep te doen op zijn compassie.

,,Ga een band met hem aan, zoals is gebeurd bij de actie Adopteer een kip. Dan geef je de mensen voor alles een goed gevoel en speelt prijs niet zo'n rol meer.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden