Brede midden bood Perry geen zekerheid meer

Sportketen failliet. Branchespecialist: Speciaalzaak redt het wel.

In eerste instantie lijkt het onverwacht snelle faillissement van Unlimited Sports Group (USG), het moederbedrijf van Perry Sport en Aktiesport, een kwestie van pure pech. Twee belangrijke zakenpartners gingen het schip in, niet verwonderlijk dus dat USG wordt meegesleurd. Maar is dat ook zo?

Op het eerste gezicht wel. Perry Sport had een aantal shop-in-shops in warenhuizen van V&D. En Aktiesport had shop-in-shops in meer dan de helft van de winkels van schoenenketen Scapino, een keten van schoenwinkelconcern Macintosh. Bovendien verkocht USG via de groothandelstak geïmporteerde schoenenmerken aan andere schoenenketens van Macintosh. Aan alle inkomsten die zo gegenereerd werden is abrupt een einde gekomen nu V&D en Macintosh zijn omgevallen. Een flinke klap dus voor USG.

Maar wie de jaarcijfers van USG over 2014 raadpleegt, ziet dat het bedrijf al langer in de problemen zit. Eind 2014 voldeed USG niet langer aan de afspraken die het had gemaakt met banken over de financiering van het bedrijf. Vanaf dat moment was het bedrijf bezig de financiering weer rond te krijgen, maar toen het jaarverslag over 2014 uiteindelijk eind januari 2016 werd gepubliceerd was dat nog altijd niet gelukt. Vandaar dat ook de accountant van USG er geen vertrouwen in had dat de onderneming het hoofd dit jaar boven water zou houden en dus ook geen verklaring wilde tekenen. Het ging al slecht en de faillissementen van V&D en Macintosh hebben het laatste zetje gegeven.

Volgens Dave Quadvlieg, branchespecialist van InRetail, heeft Perry Sport onder meer last gehad van de opkomst van speciaalzaken. "Bij winkels als Run2Day en Runnersworld krijg je een loopanalyse inclusief advies. De prijs komt bij de kassa pas aan bod."

Het is niet zo dat er geen geld meer te verdienen valt met sportwinkels. De voorspelling is zelfs dat de omzet dit jaar 2 procent groeit. Gezond leven en bewegen staat volop in de aandacht. Quadvlieg: "De sportparticipatie neemt nog altijd toe. En mensen moeten dan toch een outfit hebben." Perry richtte zich op een breed middensegment, terwijl een sportzaak zich tegenwoordig beter kan richten op een aantal specifieke sporten. Quadvlieg: "De toegevoegde waarde ligt dan in de kennis en kunde van het personeel."

Sport en vrije tijd

Perry Sport heeft een lange geschiedenis, die begint in de Amsterdamse Kalverstraat. Vanaf 1866 verkoopt de familie Verster onder de naam Perry & Co allerlei producten. De specialisatie in sport komt pas gaandeweg. Met een eigen sportafdeling wil Perry & Co zich onderscheiden van andere warenhuizen. Na de oorlog gaat de winkel zich steeds meer toeleggen op kleding en artikelen voor sport en andere vrijetijdsbesteding, zoals kamperen. In 1960 besluit de Bijenkorf, de nieuwe eigenaar van Perry & Co om de winkel samen te voegen met de sportwinkel van Leo van der Kar. Eind jaren zeventig volgt opnieuw een fusie, waardoor Perry Sport de huidige naam krijgt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden