Breda kiest voor vuilniswagens op waterstof

Een elektrische vuilniswagen van Van Gansewinkel op een foto uit 2009. Vuilniswagens met een waterstoftank zouden een goed alternatief zijn voor elektrisch rijden. Beeld ANP

De gemeente Breda gaat tien vuilniswagens én tien stadsbussen laten rijden op waterstof. De stad gaat volgend jaar ook een tankstation voor waterstof installeren: het vierde in Nederland. Breda heeft als doel om in 2044 een CO2-neutrale stad te zijn.

Vanaf 2019 zullen tien van de 45 Bredase vuilniswagens op waterstof rijden. Als de proef succesvol verloopt, schaft Breda meer waterstofvuilniswagens aan, zegt Paul de Beer (D66), wethouder Duurzaamheid. Bij de bussen hoopt Breda hetzelfde patroon te volgen, maar de zeggenschap daarover ligt bij de provincie Noord-Brabant.

De technologie achter deze alternatieve brandstof staat nog in de kinderschoenen. Toch hoopt Breda dat zijn waterstoftankstation kan helpen bij het doorbreken van een vicieuze cirkel: “Autoproducenten wachten op voldoende tanklocaties en brandstofleveranciers wachten op voldoende afname”, zegt De Beer. Op dit moment zijn er waterstoftankstations in Helmond, Rhoon en Arnhem. Breda en Noord-Brabant gaan samenwerken met PitPoint en WaterstofNet. PitPoint bouwt en exploiteert het tankstation. WaterstofNet verzorgt de coördinatie. De bedrijven ontvangen subsidie van de Europese Commissie voor het project.

De provincie Noord-Brabant steunt het project. Streven is dat in 2025 al het openbaar vervoer in de provincie rijdt zonder dat het CO2 en andere vervuilende stoffen als stikstofoxiden en fijnstof, uitstoot. Noord-Brabant hoopt dat er in 2020 100.000 elektrische auto’s in de provincie rondrijden.

500 kilometer

Waterstof is schoner dan fossiele brandstoffen. Waterstof wordt ook naar voren geschoven als alternatief voor elektrisch rijden op een batterij. Elektrisch rijden was vroeger alleen mogelijk met een batterij. Om een batterij te vullen, moet een elektrische auto soms een hele nacht bij een oplaadpunt staan. Maar een waterstoftank is in vijf minuten op te laden: er kan 500 kilometer worden gereden op een volle tank. Tijdens het rijden komt waterdamp vrij.

“In feite rij je gewoon elektrisch met waterstof”, zegt hoogleraar Ad van Wijk (TU Delft) nuchter. De waterstofauto bevat brandstofcellen die waterstof omzet in elektriciteit. Hoe schoon waterstof is, hangt af van de bron van de stroom, legt Van Wijk uit. Je kunt waterstof uit fossiele brandstoffen, zoals aardgas, genereren. Schoner is het als wind- of zonneenergie de bronnen zijn.

Volgens de website van Tankpro.nl gaat de provincie Noord-Brabant met het Ministerie van Infrastructuur en de provincies Groningen, Drenthe en Zuid-Holland een verzoek indienen voor een Europese subsidie om vijftig waterstofbussen te kunnen financieren.

Lees ook: Om bij te kunnen dragen aan de klimaatdoelen moeten organisaties eerst weten hoeveel CO2 zij eigenlijk uitstoten.Maar dat meten staat nog in de kinderschoenen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden