Braziliaanse Cansei lost hoge verwachtingen niet in

(\N)

De Braziliaanse band Cansei de Ser Sexy (letterlijk: ’ik ben het moe om sexy te zijn’ in het Portugees) bracht twee jaar geleden een debuut-cd uit die je overeind deed zitten.

Popgroepen uit Brazilië die internationaal doorbreken zijn dun gezaaid, maar hier was bovendien ook nog eens een band met een geheel eigen geluid.

De cd ’Cansei de Ser Sexy’ bood een eigenzinnige mix van electropop en indierock, overgoten met een smakelijk feestsausje. Bij de meest geslaagde nummers lukte het de band uit Sao Paulo om het beste uit de indiepop met dansbare feestmuziek te combineren en vergelijkingen met de Scissor Sisters op te roepen.

Reden genoeg om afgelopen vrijdag naar de Amsterdamse Melkweg te gaan om te zien of de band, die zijn naam ontleent aan een uitspraak van de Amerikaanse zangeres Beyoncé, ook live een bruisende party wist neer te zetten. De ambiance in de niet uitverkochte Max oogde in elk geval vrolijk, met een podium dat was versierd met ballonnen en aluminiumfolie. Maar muzikaal werd al snel duidelijk dat de hoge verwachtingen niet ingelost zouden worden. In plaats van de gehoopte swingende party kreeg het optreden meer weg van zo’n feestje waarbij je elkaar met een drankje in de hand onwennig staat aan te kijken.

Zangeres Lovefoxxx deed wel haar best de concertgangers mee te krijgen. Maar haar pogingen om contact te leggen met het publiek riepen vooral vraagtekens op. Wat moesten we met de vraag of we topmodel Tyra Banks onlangs nog hadden ontmoet? En waarom voegde ze haar fans toe dat ze ’abnormaal’ waren?

Fnuikender was het echter dat de songs live iets te weinig pit hadden om het vuurtje op te kunnen stoken. Bij veel nummers was het alsof de bandleden net dat laatste beetje lef of inspiratie niet konden opbrengen om de songs echt te laten knallen. En door het ontbreken van een vurige live-vertolking werd ook duidelijk dat het songmateriaal van CSS toch wel wat zwakke plekken heeft, zoals het ontbreken van sterke melodieën en een goede spanningsboog.

Zo kon het gebeuren dat het publiek na afloop van de reguliere set het drukker had met babbelen dan juichen om een toegiften. Die kwamen er natuurlijk desondanks toch en bij de hits ’Alala’ en ’Let’s Make Love and Listen Death From Above’ ontstond even de uitgelaten sfeer die eigenlijk het hele concert had moeten kenmerken.

Maar dat korte moment was onvoldoende om te voorkomen dat je na afloop toch met een wat leeg gevoel achterbleef.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden