Brautigam tovert inventief met piano-klanken

Klassiek

Ronald Brautigam Beethoven ****

Als er iemand tot de stamgasten van de Robeco SummerNights behoort, is het wel Ronald Brautigam. Jaarlijks maakt de pianist zijn opwachting in de zomerserie van het Concertgebouw, niet zelden met muziek van Beethoven, de componist van wie hij het meeste houdt. En met een schare trouwe bewonderaars in de zaal, te oordelen naar het pauzegebabbel.

Niet zo lang geleden lazen we het nog in een interview: met alleen Beethoven zou Brautigam volmaakt gelukkig zijn. Nu eens speelt hij diens werk op een kopie van een instrument uit Beethovens tijd, zo'n fraaie eekhoorntjesbruine fortepiano, dan weer staat er een grote, glimmende zwarte Steinway op het podium. Brautigam switcht moeiteloos en tovert in beide gevallen even inventief met klankkleuren. Op cd is hij doelgerichter in zijn keuze dan live.

In de Kleine Zaal, onder de cartouche waarop Beethovens naam prijkt, stond een moderne vleugel klaar voor de Eenentwintigste sonate, het oudste werk op het programma. Gretig en met vaart in de vingers, zo maakte Brautigam de Waldsteinsonate tot de zijne.

We waanden ons in een heus Beethovenbad met de Diabellivariaties, een opdrachtcompositie waarvoor de Wener aanvankelijk zijn neus ophaalde, en die resulteerde in een schatkist aan miniaturen.

Achter een grijze-manensluier ging de geconcentreerde blik schuil van iemand die zorgvuldig van blad leest. Brautigam, niet van de zuinige, nam een diepe duik en strooide deel voor deel royaal de zaal in. Iedere variatie smakelijk beeldend gekarakteriseerd, de klank van de piano ruim in z'n jas.

Naar dat beeldende, speels opgezet, was Brautigam ook op zoek in Beethovens laatste pianistische wapenfeit, de Sechs Bagatellen, op. 126. Zijn stokpaardje was het grote gebaar, niet verdwalen in te veel details.

Tot zover de pianoacrobatiek. Op 31 juli is Brautigam terug aan de Van Baerlestraat, dit keer met een fortepiano. Hij speelt dan Mozarts Negende en Twaalfde pianoconcert, begeleid door Die Kölner Akademie onder leiding van Michael Alexander Willens, de club waarmee hij Mozarts concerten ook op cd vastlegt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden