Brandstof LNG is het pionieren voorbij

Varen op gas LNG wordt steeds vaker gebruikt als scheepsbrandstof. Op de Maasvlakte is nu een LNG-terminal geopend.

Hij valt een beetje weg bij zijn buurman. De Gate Terminal voor LNG is 35 hectare, de naastgelegen Maasvlakte Olie Terminal is bijna tien keer zo groot. De Gate heeft drie opslagtanks van 180.000 kuub voor het vloeibare gas, de olieterminal telt 43 tanks van 120.000 kuub.

Het zegt iets over de lange weg die LNG nog te gaan heeft, als 'brandstof van de toekomst'. Het schonere gas LNG is weliswaar in opkomst, maar olie is nog altijd de belangrijkste handelswaar in de Rotterdamse haven.

Directeur Rolf Brouwer van de Gate Terminal wil de capaciteitsverschillen tussen beide terminals wel relativeren: "Als je het vloeibare LNG opwarmt tot gas, neemt het zeshonderd keer zo veel ruimte in." En dan past het dus ook niet in de 43 tanks van de buurman.

Brouwer opende deze week de zogeheten Breakbulk Terminal aan de rand van het Gate-terrein. Het is de volgende stap in de ontwikkeling van LNG: aan de nieuwe kade laden de vele nieuwe, kleinere schepen die LNG vervoeren. Veel van die nieuwe LNG-schepen gaan de brandstof vervoeren naar terminals in Scandinavië om tegelijkertijd te dienen als varend tankstation voor andere schepen. De vrachtwagens die laden bij de Breakbulkterminal zullen de inmiddels twintig Nederlandse benzinestations waar je LNG kunt tanken bevoorraden.

LNG is nog altijd nieuw, maar de tijd van het pionieren is nu wel voorbij, zegt Brouwer. "We weten wat de mogelijkheden zijn en dat het veilig is. En de markt groeit en is betrouwbaar, omdat we vijf leveranciers hebben, waaronder Shell, Eneco en Eon-dochter Uniper."

Die pompen vanuit zeeschepen de vloeibare LNG met een temperatuur van 160 graden onder nul de drie tanks van Gate in. Andere schepen komen de brandstof afnemen en een deel gaat het gasnet in. Dan wordt het in de leidingen door warm afvalwater van de nabijgelegen kolencentrale opgewarmd. Daardoor gaat de vloeistof over in gasvorm en is het makkelijker te transporteren.

De Gate Terminal is een samenwerking tussen Gasunie en tankopslagbedrijf Vopak. De contracten met onder meer Shell lopen voor twintig jaar, zodat de terminal zeker zo lang voldoende inkomsten blijft vergaren. Brouwer: "Er is nog een klein stukje capaciteit te koop. Daarna hebben we nog ruimte voor drie nieuwe tanks. Maar die komen er niet zomaar, we bouwen alleen met contracten in onze zak."

Door de lage olieprijs stapten de afgelopen anderhalf jaar minder rederijen over op het schonere LNG dan ze anders misschien hadden gedaan. Maar sinds afgelopen zomer denkt Brouwer een kentering te zien. "Cruiserederij Carnival gaat de nieuwe vloot voor de komende dertig jaar bouwen. Met alleen maar LNG-motoren." Ook Volkswagen gaat twee autoschepen in de vaart nemen die varen op LNG.

Sommige bedrijven doen het vanwege hun imago en andere om te verduurzamen, maar LNG zal het beste alternatief blijken voor de vervuilende stookolie die zeeschepen nu gebruiken, zegt Brouwer. De komende jaren zullen de schepen hoe dan ook schoner moeten gaan varen, waardoor rederijen drie opties hebben: een scrubber op de oude stookoliemotor die de ergste zwaveluitstoot tegengaat, op diesel varen, waarbij nog steeds roet, fijnstof en stikstof worden uitgestoten, of overschakelen op LNG. "Dan heb je geen fijnstof, geen roetwalmen en de motor is stiller. In de machinekamer van een LNG-schip kun je van de vloer eten. Dat heb ik in een dieselschip nog nooit gezien."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden