Branche start offensief tegen sluikreclame op internetfora

amsterdam – Er komt een gedragscode voor reclame op sociale internetsites, zoals weblogs, Twitter, Hyves en Facebook. Anonieme posts met sluikreclame, zijn straks uit den boze.

Volledige openheid over commerciële activiteiten op internet is nodig, zegt de Amsterdamse ondernemer Willem Sodderland. Hij is oprichter/directeur van Buzzer, een bedrijf dat goederen en diensten promoot met mond-tot-mondcampagnes. Sodderland heeft binnen de brancheorganisatie DDMA de discussie over een gedragscode aangezwengeld. In de VS bestaat al een code voor internetmarketing. Zijn idee krijgt steun in Nederland.

Sodderland: „Transparantie is de eerste voorwaarde. Je ziet nu gebeuren dat sommige bedrijven studenten inhuren die op social media, zoals blogs, Facebook, Twitter, en YouTube positieve informatie plaatsen over producten, zonder dat duidelijk is dat dit van de producent afkomstig is. Dat is een vorm van marketing die niet door de beugel kan. Het zijn oneerlijke handelspraktijken. De consument wordt hierdoor misleid.”

Volgens Sodderland is op dit moment onduidelijk in hoeverre bedrijven misbruik maken van social media. „Dat het gebeurt is duidelijk, maar op welke schaal weten we niet. Daarom is het nodig dat we als branche zelf een gedragscode opstellen.”

Bianca Elzinga van WebRep Associates in Amsterdam is groot voorstander van een gedragscode. Elzinga is specialiste op het gebied van online reputatiemanagement. Zij helpt bedrijven bij het volgen en bijsturen van discussies op internetsites. „Wij mengen ons in opdracht van bedrijven op internetfora in discussies.”

Volgens Elzinga trachten bedrijven in toenemende mate meningen op internetplatforms te beïnvloeden. „Het is logisch dat bedrijven zich in discussies willen mengen, al was het maar om fouten recht te zetten. Helaas gebeurt dat niet altijd op een transparante manier en dat is fout. Wij vinden dat je altijd open moet zijn over de herkomst van reacties. Zeker op sites die door jongeren en kinderen worden bezocht.”

Volgens Elzinga krijgt WebRep Associates geregeld verzoeken van bedrijven om anoniem positieve berichten over een product of dienst te plaatsen op internetsites. „Wij zijn daar twee jaar geleden eenmalig op ingegaan, maar door schade en schande wijs geworden, zullen we dat niet nogmaals doen.”

Volgens Elzinga heeft anoniem deelnemen aan discussies ook geen zin. „Mensen prikken er toch doorheen.” Haar bedrijf biedt aan klanten de mogelijkheid om bij berichten een verificatiecode toe te voegen, waarmee op de website van WebRep Associates de betrouwbaarheid vkan worden getoetst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden