Brabantspoor krijgt kans

DEN BOSCH - Noord-Brabant loopt over van enthousiasme om tussen de vijf grote Brabantse steden een railverbinding van lichte treinen (light-rail) aan te leggen. Minister Netelenbos van verkeer en waterstaat zegde gisteren toe dat 'Brabantspoor' een serieuze kans krijgt. De provincie denkt dat het dan mogelijk is om over tien jaar de eerste treinen te laten rijden.

Terwijl elders in het land plannen voor light-rail niet of moeizaam van de grond komen, schat de Brabantse gedeputeerde van Verkeer, J. Boelhouwer, de kans van slagen in zijn provincie hoog in.

Veel zal afhangen van de bereidheid in de provincie om het deel aardgasbaten dat voor extra infrastructuur bestemd is, ook inderdaad aan openbaar vervoer te besteden.

Bovendien zullen Den Bosch, Tilburg, Eindhoven, Helmond en Breda -nog niet zo lang geleden vooral in competitie met elkaar- voortaan, samen met de provincie, eensgezind richting Den Haag moeten optrekken, om daar het benodigde geld binnen te halen. Voor versterking van alle vijf steden, betere bereikbaarheid en een 'Brabants groen hart', gaat het daarbij alles bij elkaar om bijna 1,75 miljard gulden. Zowel het een als het ander gaat lukken, denkt Boelhouwer. ,,Ik ben daar zeer optimistisch over''.

Gisteren, tijdens een werkconferentie over light-rail in 'La Gare' in Den Bosch, was de benodigde eensgezindheid alvast opvallend groot. Praktisch iedereen die ook maar iets met openbaar vervoer in Noord-Brabant te maken heeft nam eraan deel en wie er ook maar het woord voerde kreeg applaus.

De urgentie om (toekomstige) verkeersinfarcten aan te pakken is bijna nergens zo groot als hier. De economisch snelst groeiende provincie vormt een druk kruispunt van spoor-, vaar- en autowegen tussen Antwerpen, het Roergebied en Rotterdam.

Twee jaar terug werd voor het eerst een plan voor een light-railsysteem in Noord-Brabant gelanceerd. Over reeds bestaand spoor tussen de steden moeten lichte treinen met hoge frequentie gaan rijden.

Het nieuwe systeem moet de voordelen van de trein en de tram combineren. In de steden moeten daarvoor tien nieuwe voorstadhaltes, lagere perrons en passeersporen worden aangelegd. De geraamde kosten bedragen 160 miljoen gulden.

R. Valk, voorzitter van de afdeling Midden-Brabant van reizigersvereniging Rover, ziet introductie van light-rail als de enige manier om de capaciteit op het spoor uit te breiden. Meer 'gewone' treinen laten rijden is volgens hem technisch onmogelijk. De spanning op de bovenleiding is daarvoor ontoereikend, net als de mogelijkheid om het traject te beveiligen.

Meer lichte treinen kunnen er op dezelfde bovenspanning wel bij. Bovendien is light-rail uitgerust met apparatuur waardoor de treinen veilig dicht op elkaar kunnen rijden, ook al vanwege de kortere remweg.

Valk toonde zich gisteren verheugd over de toezegging van Netelenbos aan Noord-Brabant. Doordat de light-rail over bestaand spoor voert, vergt introductie ervan geen buitensporig grote infrastructurele voorzieningen, en kan met de aanleg ervan dus snel worden begonnen. Wil het systeem echter tot het gewenste resultaat leiden, dan moet wel tevens iets aan de knelpunten op bestaand spoor worden gedaan, aldus Valk.

Als voorbeeld noemt hij het traject Tilburg-Breda. ,,Al veertig jaar wordt beloofd dat dit zal worden verdubbeld. Dat zal nu toch eindelijk eens moeten gaan gebeuren! Zo niet, dan zul je in de spits kwartierritten houden, terwijl een spitsfrequentie van drie à zeven minuten noodzakelijk is. Dan heb je nog niets aan light-rail...''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden