BP schikt met VS: 21 miljard dollar

Ramp met Deepwater Horizon is de duurste ooit voor één bedrijf

KOOS SCHWARTZ

De boetes en schadevergoedingen die olieconcern BP moet betalen aan Amerikaanse overheden vanwege de grote olieramp in de Golf van Mexico in 2010 vallen hoger uit dan deze zomer werd gemeld. BP zal geen 18,7 miljard maar 20,8 miljard dollar moeten betalen, zo maakte het Amerikaanse ministerie van justitie gisteren bekend.

Het definitieve bedrag staat ook na deze bekendmaking nog niet vast - en de schikking zelf ook niet. Amerikanen hebben zestig dagen de tijd om hun bezwaren tegen de schikking kenbaar te maken.

Als uit die reacties blijkt dat de schikking toch ongepast of onvoldoende is, dan kunnen de overheden hun 'ja' tegen de schikking intrekken. In dat geval volgen nieuwe onderhandelingen met BP, het concern dat verantwoordelijk was voor de ramp met het platform Deepwater Horizon. Als na die zestig dagen blijkt dat de schikking de toets der Amerikaanse kritiek wel kan doorstaan, moet de rechter nog een oordeel vellen. Keurt de rechter de schikking goed, dan kunnen overheden geen nieuwe claims meer tegen BP indienen.

Van de 20,8 miljard die BP moet betalen, wordt 8,1 miljard dollar uitgegeven aan het herstel van moerassige kustgebieden. Ruim 5,5 miljard moet BP overmaken aan Washington vanwege overtredingen van (water)wetten. De staten Louisiana, Alabama, Texas, Mississippi en Florida krijgen samen 5 miljard, lokale overheden 1 miljard.

Volgens BP is er eigenlijk geen verschil tussen de bedragen die in de zomer werden genoemd en het bedrag dat justitie gisteren openbaarde. Nieuwe financiële verplichtingen vloeien er niet uit voort, stelt het olieconcern. Persbureau Bloomberg ziet dat een tikje anders en meent dat BP wel wat extra geld kwijt is aan vergoedingen en aan compensatie van schadegevallen die afgelopen zomer nog niet bekend waren. In die 20,8 miljard zit ook rente.

Als de rechter de schikking goedkeurt, is de affaire-Deepwater Horizon voor BP nog altijd niet voorbij. Er lopen nog claims van burgers, van bedrijven en van werknemers die na de ramp hun baan in de olie-industrie verloren. Ook ligt er een claim van aandeelhouders die stellen dat ze schade hebben geleden omdat BP de gevolgen van de explosie op het boorplatform aanvankelijk onderschatte. BP bestrijdt die claims.

BP becijfert de kosten - exclusief de nog lopende claims natuurlijk - voor de afhandeling van de affaire op 54 miljard dollar. Bij de explosie op de Deepwater Horizon vielen elf doden en kwamen enorme hoeveelheden olie (schattingen variëren van 500 miljoen tot 780 miljoen liter olie) in zee terecht. Het is de duurste milieuramp voor één bedrijf, zoals er ook geen bedrijf is dat zo'n hoge boete (5,5 miljard) kreeg voor overtreding van de Clean Water Act.

De hoge boetes voor, en de enorme claims tegen BP, moeten het Volkswagen-concern nerveus maken. Toch heeft Amerikaanse milieu veel minder te lijden van het gesjoemel met diesels dan van de explosie op de Deepwater Horizon. Torenhoge claims van overheden tegen Volkswagen lijken daarom niet erg voor de hand te liggen.

Daar staat tegenover dat er 482.000 sjoemeldiesels in de VS rondrijden: eigenaren zouden bij Volkswagen schade kunnen claimen. Daarbij heeft Volkswagen bewust de Amerikaanse overheid misleid: het bouwde software in auto's die ervoor zorgde dat modellen tijdens tests 'schoon' reden, maar in de praktijk op de weg niet. De Amerikaanse justitie heeft voor dat soort praktijken meestal weinig begrip.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden