Boze wielrensters stappen af

Levensgevaarlijke situaties in vrouwenkoersen leiden tot opstand tegen organisatoren

ANTAL CRIELAARD

Het statement van Marianne Vos en tal van andere vrouwelijke wielrenners om in de laatste etappe van de Ronde van Toscane niet meer op de fiets te stappen was geen spontane actie. De wielrensters wilden niet langer koersen omdat de organisatie in hun ogen een loopje nam met de veiligheid in de wedstrijd. "Dat was bepaald geen unicum", aldus Koos Moerenhout, ploegleider van Vos bij de Rabobankploeg. "We hebben dit seizoen al vaker te maken gehad met levensgevaarlijke situaties."

Volgens Moerenhout moeten de wielrensters die gevaarlijke situaties vaak 'op de koop toenemen'. "Veel organisatoren hebben iets van: Jullie moeten al blij zijn dat we een koers organiseren. Het is dan: of genoegen nemen met onveilige situaties of niet rijden. Dat zorgt ervoor dat we soms echt in enorm gevaarlijke situaties terecht komen. Auto's in de koers, geen afgezet parkoers, noem maar op. Dat is natuurlijk niet de manier waarop je wilt rijden. Wij als wielrenners en ploegen doen er alles aan om de sport zo professioneel mogelijk te benaderen. Eigenlijk roepen we met deze actie ook de organisatoren op: We zijn blij dat ze een wedstrijd mogelijk maken, maar doe het dan wel goed!"

Marijn de Vries, profwielrenster én columniste van deze krant, reed zelf niet in Toscane, maar weet dat in vrouwenwedstrijden vaak weinig aandacht is voor veiligheid. "Begin dit jaar is de Ronde van de Languedoc een dag uitgesteld omdat er geen politiebegeleiding was. Het is dus niets nieuws. Wat Koos Moerenhout zegt klopt: het is vaak kiezen tussen veiligheid en geen koers. In sommige wedstrijden weet je van te voren dat die veiligheid niet enorm goed is geregeld. Maar daar kies je dan voor. Dit was echter een koers die in de hoogste categorie van de UCI valt, de enige die we hebben. Dan verwacht je toch dat alles tot in de puntjes is geregeld."

Na de uitgestelde wedstrijd in de Languedoc is er vanuit het vrouwenpeloton geprobeerd het onderwerp op de kalender van de Internationale wielrenunie (UCI) te krijgen. De Vries: "Het lukt ons niet om in contact te komen met de UCI. Dat baart mij nog de meeste zorgen. We worden gewoon niet serieus genomen. Bovendien is de wedstrijd in Toscane vernoemd naar Michela Fanini, een wielrenster die om het leven is gekomen bij een verkeersongeluk. Haar vader zit zelfs in het organisatiecomité. En toch heeft ook deze koers de veiligheid niet serieus genomen. Dat is veelzeggend, denk ik."

Moerenhout en De Vries hopen dat het statement van de rensters in de in de Ronde van Toscane iets zal losmaken. Dat Marianne Vos zich als 'grote naam' aan het protest verbond, is in het vrouwenwielrennen goed ontvangen. Dany Schoonbaert, ploegleider van vrouwentak van Lotto-Belisol (waarvoor ook de Vries rijdt): "Ik denk dat dit enorm veel impact zal hebben. Vos geeft een week voor het WK niet zomaar een overwinning uit handen. Als alleen onbekende renners stoppen met koersen heeft het geen invloed. Dit wel." Bij de UCI was gisteren door vakantie niemand bereikbaar.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden