Boze reacties op verbod Yahoo-topvrouw om nog thuis te werken

'We moeten één Yahoo zijn, dat begint met fysiek bij elkaar zijn', staat in uitgelekt memo internetbedrijf Bij Microsoft Nederland is enig begrip voor rigoreus besluit

DORIEN PELS

Ouderwets en bekrompen, zo oordelen Amerikaanse bloggers over de 37-jarige Yahoo-topvrouw Marissa Mayer die werknemers verplicht naar kantoor te komen om te werken. En dat voor een internetbedrijf dat alle faciliteiten voorhanden heeft om flexwerken mogelijk te maken.

Gonnie Been, directeur communicatie bij Microsoft Nederland denkt dat Mayer wel eens een goede reden kan hebben. Been is een van de pioniers van het nieuwe werken. Personeel van Microsoft Nederland heeft veel vrijheid om te werken waar en wanneer ze willen. Dat leidt volgens Been tot vrolijker en productievere werknemers. "Neemt niet weg dat sociale contacten onmisbaar zijn voor een bedrijf om goed te draaien. Creatieve ideeën ontstaan als mensen samen zijn. Blijkbaar is die verhouding bij Yahoo scheef gegroeid. Ik kan me best voorstellen dat je dan als baas een rigoureuze maatregel neemt."

De website All Things D. kreeg een uitgelekte memo te pakken van Yahoo met het thuiswerkverbod. Daarin staat: "We moeten één Yahoo zijn, dat begint met fysiek bij elkaar zijn". En ook: "Wij merken dat snelheid en kwaliteit minder worden als we thuis werken."

Mayer baarde vorig jaar opzien toen zij, vijf maanden zwanger, de overstap maakte van Google naar Yahoo. Haar zwangerschapsverlof beperkte ze naar verluidt tot twee weken. Dat juist een kersverse moeder thuiswerken verbiedt, leidt tot boze reacties in de VS. "Wat anderen zien als de toekomst, en wat ouders zien als belangrijkste middel om alle ballen privé en op het werk in de lucht te houden, ziet Mayer als overbodig", schrijft internetkrant The Huffington Post. Het gerucht gaat dat zij een babykamer heeft laten inrichten naast haar kantoor om baby plus nanny altijd in de buurt te hebben.

De getalenteerde Mayer maakte carrière bij Google, waar mensen zo ongeveer wonen op het bedrijfsterrein in Californië. Ze was verbaasd te zien dat bij Yahoo om vijf uur 's middags de parkeerplaats nagenoeg leeg was. Ze begon met het eten in het bedrijfsrestaurant gratis te maken en met het moderniseren van de inrichting. Toen dat de werknemers niet naar kantoor lokte, besloot ze thuiswerken te verbieden. Met Yahoo, oorspronkelijk een zoekmachine, een e-mailservice en in bezit van fotodeelsite Flickr, gaat het al jaren niet zo goed. Mayer is aangetrokken om het bedrijf nieuw leven in te blazen. In 2012 ontsloeg Yahoo 2000 mensen, 14 procent van het totale personeelsbestand. Vorig jaar steeg de omzet licht tot ruim 1 miljard dollar.

"Het valt mij op dat de term 'het nieuwe werken' in Amerika niet bestaat", zegt Peter van Baalen van Erasmus@work, een afdeling van de Erasmus Universiteit. "Dat is een Nederlandse uitvinding. In Amerika spreken ze over telewerken. Het nieuwe werken is breder dan thuiswerken alleen, er hoort bij dat je geen eigen werkplek op kantoor hebt maar gaat zitten waar het op dat moment handig is. Daarnaast vereist het een andere manier van aansturen, meer op productiviteit dan op aanwezigheid."

Ook Van Baalen weet dat het nodig is om daarnaast bij elkaar te komen. "Als mensen meer dan twee, drie dagen niet naar kantoor komen, verdwijnen alle voordelen van het thuiswerken weer." Wat hem betreft kun je het beste pragmatisch omgaan met het thema. "Het heeft bijvoorbeeld geen zin om iedere dag in de file te staan. Begin dan om acht uur thuis en rijd om tien uur naar kantoor."

Been: "In ieder bedrijf zijn regels nodig. Bijvoorbeeld dat iedereen er op bepaalde dagen is. Thuiswerken is niet hetzelfde als wat wij noemen het nieuwe werken." Maar wat haar vooral opvalt in de discussie over Yahoo is het geklaag dat doorklinkt in anonieme reacties van Yahoo-werknemers. "Zij zijn mede-verantwoordelijk voor hoe het met hun bedrijf gaat en dat gaat dus niet zo goed. Zeuren dat de baas dit of dat niet meer voor je regelt heeft weinig nut als de kans bestaat dat je over een jaar helemaal geen baan meer hebt."

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden