Boycot kost Deense bedrijven miljoen euro per dag

(Novum/AP) - De boycot van Deense producten in islamitische landen in verband met de publicatie van spotprenten van de profeet Mohammed kost het Deense bedrijfsleven ruim een miljoen euro per dag. Dat hebben analisten berekend nadat de omvang van de boycot voor het eerst in kaart is gebracht. Als de actie de komende weken wordt uitgebreid, kunnen de verliezen oplopen tot een flink deel van de jaarlijkse export van naar schatting 1,3 miljard euro vanuit Denemarken naar moslimlanden.

De boycot begon op 26 januari in Saudi-Arabië en heeft zich sindsdien verspreid over een groot deel van de islamitische wereld. Het belangrijkste slachtoffer van de boycot is tot nog toe Arla Foods, een van de grootste Europese zuivelproducenten. Vrijwel alle Arla-producten worden geboycot in de moslimlanden die meedoen aan de actie. Volgens een woordvoerder van het bedrijf bedraagt de omzet van Arla in het Midden-Oosten, de belangrijkste afzetmarkt buiten Europa, jaarlijks ongeveer 350 miljoen euro. Het bedrijf heeft ongeveer duizend mensen in dienst in de regio.

Behalve in de levensmiddelensector hebben Deense bedrijven nauwelijks last van de boycot. Dat geldt niet voor touroperators, die veel reizen naar moslimlanden door Deense toeristen geannuleerd zien of omgeboekt naar andere bestemmingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden