Boven Bazaar hangt nog wolkje namaak

De Bazaar in Beverwijk, de grootste overdekte markt van Europa. Op de foto zijn geen namaak-artikelen te zien. Beeld Maarten Hartman
De Bazaar in Beverwijk, de grootste overdekte markt van Europa. Op de foto zijn geen namaak-artikelen te zien.Beeld Maarten Hartman

Het kost enige moeite de eigenaar van Kayseri te overtuigen dat het eten van zoveel, overigens gratis, Turkse hapjes om 9 uur zondagmorgen iets te veel vergt van de maag. Zijn handen, ingepakt in plastic handschoenen, gaan nog maar een keer door de uitstalling. "Probeer deze ook nog even, alles eigen recept, geen gehakt in de tapas maar groenten, vruchten en noten."

De Turkse Nederlander weet dat de kost voor de baat uitgaat. In die zin onderscheidt hij zich op De Bazaar niet van zijn Nederlandse overbuurman, een imker met Noord-Hollandse honing, en de Afghaanse Kabul Market.

De kwaliteit van de winkeliers en hun betrouwbaarheid bepalen het succes van de overdekte markt. De Bazaar in Beverwijk heeft altijd een imagoprobleem gehad. In de volksmond heet het vaak nog de Zwarte Markt, alhoewel die naam al jaren geleden is vervangen door De Bazaar.

De markt met 70.000 vierkante meter vloer is de grootste overdekte markt van Europa. Dat alleen maakt dit openlucht-winkelcentrum nog niet aantrekkelijk. Er zijn 2000 winkels en kramen, dat zegt meer. En wat de markt bijzonder maakt, is de bonte samenstelling: zeker vijftig etnische groepen handelen er in van alles en nog wat. Die diversiteit, met veel niet-westerse allochtonen, maakt ook dat De Bazaar zich niet voegt bij de inmiddels meer dan 250 kerstmarkten in Nederland. In Beverwijk houdt men het er neutraal op dat de markt in het 'teken van de feestdagen staat'.

Criminele organisatie
Dat het 'zwarte' imago de markt nog parten speelt, bleek deze zomer. Namens acht eigenaren van grote merken stapte advocaat Gie van den Broek naar de politie. De eigenaren van De Bazaar werden ervan beticht een criminele organisatie te vormen die profiteerde van de handel in namaakartikelen. Het zou gaan om nep-Armani, foute Beats by Dr. Dre, valse onderbroeken van Björn Borg en nagemaakte luchtjes van Davidoff en Joop!.

Van den Broek houdt zijn aangifte nog altijd overeind, de organisatoren van de markt bestrijden ten zeerste dat zij meewerken aan de verkoop van fout spul. En het Openbaar Ministerie buigt zich al maanden over de vraag of er een grond is voor de aantijging. Zo ja, dan is dat een stevige klap voor de bonte gemeenschap, die in het weekeinde 40.000 bezoekers ontvangt. En zo lang het onderzoek duurt, hangt er een donkere wolk boven de markt.

'Wie nu nog de markt op wil met namaakspullen is ook snel weer vertrokken', zegt een winkelier van De Bazaar. Beeld Maarten Hartman
'Wie nu nog de markt op wil met namaakspullen is ook snel weer vertrokken', zegt een winkelier van De Bazaar.Beeld Maarten Hartman

Probeer maar eens een Beats by Dr. Dre te kopen. "Die mogen niet meer verkocht worden", krijg je als klant te horen. Vals of niet vals. De onder jongeren populaire koptelefoon is deze zondag in het geheel niet te krijgen. Voor 25 euro is er wel iets te koop wat op Beats by Dr. Dre lijkt, dan heb je gelijk een draadloze versie te pakken. Hier en daar hangt nog een onderbroek met de naam van de ooit beroemde Zweedse tennisser Björn Borg. Geen namaak, verzekeren verkopers.

Meer controle
"Wie nu nog de markt op wil met namaakspullen, is ook snel weer vertrokken", vertelt een winkelier. Ja, ze zijn er geweest, die jongens die snel geld wilden verdienen. Zeker in de beginjaren. Volgens Annelies Osinga, woordvoerster van De Bazaar, wordt er tegenwoordig extra zwaar gecontroleerd. "Recent is nog een partij goederen van de markt afgehaald die wij daar liever niet zagen."

Joop! en Davidoff zijn zeker te vinden. Niets mee aan de hand, zeggen de verkopers. Gewoon gekocht bij de groothandel en op de markt wordt een wat lagere prijs betaald omdat de winkelier met een kleinere winst genoegen neemt.

Een winkelier, hij blijft liever anoniem maar zijn naam is bij de redactie bekend, verkoopt beide producten niet meer. Hij kan zich de kosten van een advocaat niet permitteren als hij zich moet verweren tegen een aanklacht van een van de grote merken. En de laatste maanden heeft hij mensen voor de kraam gehad die foto's van zijn producten kwamen maken. En daar heeft hij, ondanks een zuiver geweten, geen behoefte aan. Schrik beheerst zo wel de markt, vindt hij.

Nep of echt?

Hoe kan de consument zich wapenen tegen namaak of producten afkomstig van diefstal? Niet of nauwelijks. De merken die advocaat Van den Broek opdracht gaven aangifte te doen van de verkoop van namaak, beoordeelden via hun specialisten op de markt gekochte artikelen. Meer dan 90 procent was volgens Van den Broek namaak. Maar dat kan een gemiddelde consument niet zien. Bij diefstal ligt dat wat simpeler. Wie beschikt over de app Stop Heling kan door het scannen van de barcode via zijn mobiele telefoon zien of dat product bij de politie bekend is als afkomstig van diefstal.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden