Bouwfout oorzaak van ongeluk terminal

De constructie was zwak, en daardoor was zij niet stevig genoeg. Dat is, samengevat, de conclusie van het technisch onderzoek naar het instorten van een terminal op het Parijse vliegveld Charles de Gaulle-Roissy.

Temperatuurverschillen zorgden voor broeikaseffect

Vanaf de eerste dag hebben er ,,scheurtjes'' gezeten in het beton, schrijft de onderzoekscommissie, die gewag maakt van ,,een constructie waarvan het weerstandsvermogen van begin af aan zwak is geweest''. Vier verschillende fouten, met name in twee draagbalken en in het gevlochten beton, zijn elkaar gaan versterken tijdens het ene jaar dat de terminal operationeel is geweest. Tot het moment dat die als een zandkasteel in elkaar zakte op 23 mei 2004. Daarbij kwamen vier mensen om het leven.

Het futuristische bouwsel van architect Paul Andreu kostte 750 miljoen euro. Het heeft de vorm van een ovale slang op poten. De zeshonderd meter lange slang heeft een huid van glas, die een betonnen karkas omhult. Precies in het ingestorte gedeelte bevonden zich drie openingen in de constructie die doorgang gaven naar een winkelcentrum.

Al aan het begin van haar onderzoek gaf de commissie aan dat die omstandigheid de werking van de diverse krachten in de constructie van de terminal 'bijzonder complex' maakte. Deze openingen waren in het oorspronkelijke ontwerp van Andreu niet voorzien. Grote temperatuursverschillen tussen binnen- en buitenkant van de terminal zouden voor een soort broeikaseffect hebben gezorgd waartegen het beton niet bestand was. Computersimulaties hebben aangetoond dat de ijzeren stutbalken tussen het glas en het beton, door de dertig centimeter dikke betonlaag naar binnen zijn gekomen. Personeel van de terminal vertelde dat er regelmatig lekkages waren geweest.

De commissie wijst geen verantwoordelijken aan. Dat was het verzoek van de opdrachtgever, minister De Robien van transport, die gisteren het eerste exemplaar in ontvangst nam. Een juridisch onderzoek naar de ramp is nog gaande.

Wel stelt de commissie vast dat de technische berekeningen voorafgaand aan de bouw slechts één keer zijn gemaakt en niet, zoals gebruikelijk, twee keer. Ook ,,de kwaliteit van technische controle'' tijdens die voorbereidende fase trekt de commissie in twijfel. Ten slotte merkt de commissie op dat het niet normaal is dat de berekeningen worden uitgevoerd door het bedrijf dat zelf de bouw gaat uitvoeren. In dit geval was Aeroports de Paris (de luchthaven) zowel opdrachtgever als aannemer van de bouw. AdP wil dit jaar naar de beurs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden