Bouwers geloven niet dat Erasmusbrug op instorten staat

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - “Erg vervelend, dat wens je niemand toe”, zegt H. Dieterman, docent dynamica van constructies aan de TU Delft, over de trillingen die gisteren de Erasmusbrug in Rotterdam tot sluiting dwongen. “Ik snap het niet, voordat je zo'n brug gaat bouwen wordt er eerst uitgebreid getest met een schaalmodel in een windturbine. Dan kun je zien hoe de constructie reageert op de wind.”

Volgens Dieterman moeten we niet denken dat de brug tijdens een harde storm zal instorten, maar zorgelijk is het wel: “Het is een geïntegreerd geheel. Als er iets begint te trillen, trilt alles mee. Als de tuien bewegen, wordt het wegdek op en neer getrokken. Alle bruggen schommelen, dat hoort zo, maar het moet niet te erg worden. Op een brug die te erg schudt, voelen mensen zich niet meer veilig. Op een schommelende, natte brug is het slipgevaar groter. Bovendien slijt, als hij hevig schommelt, het metaal waarvan de brug gemaakt is sneller dan van tevoren is berekend.”

“Het is natuurlijk niet normaal dat een splinternieuwe brug moet worden bijgesteld”, zegt G. Hardenberg. Hij had de supervisie over de bouw van de Willemsbrug in Rotterdam. “Voor die brug lag er ook wel een noodplan in de kast, voor het geval de tuien, de kabels die de brug dragen, zouden gaan trillen. Maar dat is nooit gebruikt. Ze hebben de tuien onderling verbonden. Dat dempt de trillingen. In Frankrijk hebben ze op een grote hangbrug over de Seine ook later schokdempers geplaatst.”

Hardenberg twijfelt overigens niet aan de deugdelijkheid van de brug. “Als je een auto koopt waarvan een schokdemper stuk is, wil dat niet zeggen dat de hele auto niet deugt.”

De architect van de brug, Ben van Berkel, wil niet reageren op de problemen. “Maar hem valt niets te verwijten,” vindt architect Maarten Struijs. Hij maakte destijds ook een ontwerp voor de Erasmusbrug, dat moest wijken voor 'de Zwaan'. “Je wordt geadviseerd door technici, bij de dienst Gemeentewerken worden de berekeningen gemaakt.” Nee, last van leedvermaak heeft hij niet. “Ik hoop dat dit gewoon kinderziekten zijn. Misschien dat alles nog in een goede balans gebracht moet worden, dat de spanningen van de tuien niet goed op elkaar waren afgestemd. Je moet er niet aan denken, dat er iets structureel mis is.”

De drie deskundigen moeten allemaal denken aan de Tacoma Narrows Bridge. Die Amerikaanse brug begon in 1940, ook door de wind, zo hard te schommelen dat hij instortte. Maar volgens hen gaat de vergelijking niet op. Oud-bruggenbouwer Hardenberg: “De Erasmusbrug heeft een heel andere constructie. Die stort echt niet in.”

- Pagina 3: Rotterdam sluit bibberende brug

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden