Bouwen met lego is weer helemaal in, vooral in China

Lego is in, Barbie is uit. Het Deense Lego is het Amerikaanse Mattel opgevolgd als speelgoedfabrikant met de hoogste omzet. Waar de speelgoedmaker van Barbie en Fisher Price het afgelopen halfjaar de omzet met 9 procent zag dalen tot 1,53 miljard euro, steeg de omzet bij de Deense steentjesmaker met 11 procent naar 1,54 miljard euro.

Lego groeide zowel in Europa als in Noord- en Zuid-Amerika met meer dan 10 procent en verkocht in China 50 procent meer steentjes dan een jaar geleden. Veel succes had het bedrijf met zijn nieuwe bouwdozen met figuren en voertuigen uit de film 'The Lego Movie'.

Maar ook bekende Lego-dozen als Lego City, Technic, Creator en Star Wars blijven populair. Het bedrijf opende dit jaar nieuwe fabrieken in Hongarije en China en breidde zijn productiecapaciteit in Tsjechië en Mexico verder uit.

Lego, dat in 2004 bijna failliet was, is de laatste jaren erg succesvol. De omzet over de eerste helft van dit jaar was drie keer zo hoog als de omzet in de eerste helft van 2008. De halfjaarwinst bedroeg 361 miljoen euro, 14 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar.

De Lego-film heeft al 356 miljoen euro opgebracht volgens de website Box Office Mojo.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden