Bouw niet langs de snelweg, maar in de stad
Verminder de bouw van woningen en werkplekken langs de snelweg en bouw meer in de stad. Dat adviseert het Planbureau voor de Leefomgeving in een vandaag verschenen rapport.
Het bouwen langs typische autolocaties als de snelweg veroorzaakt volgens het bureau meer files, omdat er nauwelijks manieren zijn om de plaatsen met het ov te bereiken.
Naast goedkope grond werd bereikbaarheid lange tijd aangevoerd als argument vóór meer bouw langs de snelweg. Maar volgens het Planbureau is dit een verkeerde redenering, omdat bedrijven en woningen langs de snelweg vaak bijna niet te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Hierdoor worden bewoners en werknemers gedwongen om zich met de auto te verplaatsen en dat leidt tot meer drukte op de Nederlandse wegen. Het planbureau adviseert daarom om meer te investeren in bouw in de steden omdat OV en de fiets hier vaker een optie zijn.
Het ontwikkelen van bouwprojecten langs de snelweg heeft nog een nadeel. Stationsgebieden die op dit moment in veel delen van Nederland grondig verbouwd worden, zoals in Utrecht en Arnhem het geval is, worden niet volledig benut omdat de activiteit zich verplaatst naar de randen van de stad. Het Planbureau voor de Leefomgeving adviseert daarom om het beleid aan te passen zodat verstedelijking en infrastructuur elkaar verder versterken.
In Nederland verdwijnt het zogenaamde snelwegpanorama steeds meer uit beeld. Het landschap langs de grote wegen wordt aan het uitzicht onttrokken door een wirwar aan bedrijfspanden, autodealers en woonboulevards. Ook verschijnen er steeds meer woonwijken in de buurt van de snelweg. Alleen al in Amsterdam is er sinds 2005 op 17 plekken geïnvesteerd in woningbouw langs de grote wegen.
undefined