Botsing in Brussel

De opera in Brussel zit zonder chef-dirigent. Alweer! Afgelopen dinsdag dirigeerde Ludovic Morlot in de Munt de laatste voorstelling van een nieuwe, zeer controversiële enscenering van Mozarts 'Don Giovanni'. En meteen daarna was hij vertrokken. Middenin het seizoen. Dat zijn taferelen die normaliter alleen voorkomen in de voetballerij waar tegenvallende trainers soms zonder pardon naar huis worden gestuurd.

Het verschil is dat in Brussel de trainer zelf, Morlot dus, het besluit nam. De Munt maakte diens beslissing halverwege december al bekend, toen er nog een achttal voorstellingen van 'Don Giovanni' gespeeld moesten worden. Ongemakkelijk lijkt me. Het concert dat Morlot komende woensdag zou dirigeren is geannuleerd. Sopraan Barbara Hannigan zou daar 'Correspondances' van Dutilleux zingen, met verder op het programma Dvoráks 'Achtste symfonie' en Brahms' 'Schicksalslied'. Noodlot indeed!

Voor de belangrijke wereldpremière van Pascal Dusapins 'Penthesilea' eind maart is inmiddels een vervangende dirigent gevonden. Met Morlot verdween voor die opera trouwens ook het regieteam; de opera zal nu geregisseerd worden door Pierre Audi.

De redenen voor het vertrek van Morlot zijn duister. In een persverklaring werd gerept over onverenigbare artistieke visies van dirigent en orkest. Een beetje vaag, maar het is waar dat het Symfonieorkest van de Munt notoir lastig is.

Toen Munt-directeur Peter de Caluwe in 2009 in Mark Wigglesworth een nieuwe chef-dirigent meende te hebben gevonden, moest hij in het orkest zijn meerdere erkennen. Wigglesworth werd door de musici niet geaccepteerd en kon vertrekken voordat hij überhaupt begonnen was. Het was in Brussel een worsteling om een goede opvolger voor Antonio Pappano (1992-2002) en Kazushi Ono (2002-2008) te vinden. En nu is Morlot na amper drie jaar ook al weer weg.

Of het vertrek van de Fransman verband houdt met de in Brussel door sommigen woedend onthaalde productie van 'Don Giovanni' is de vraag. Maar het zou zomaar kunnen dat de samenwerking met regisseur Krzysztof Warlikowski voor hem de druppel was. Een artistieke botsing zogezegd. Ik zag begin december slechts de helft van die botsing, omdat ik in de pauze ben weggegaan. Om Warlikowski's verregaande nihilisme, maar eerlijk gezegd ook om Morlots uiterst saaie directie en een zeer matige cast zangers.

Als Morlot inderdaad vanwege de regie is opgestapt dan bevindt hij zich in goed gezelschap. Kirill Petrenko heeft zich in Bayreuth na twee jaar teruggetrokken. Hij wil 'Der Ring des Nibelungen' daar niet meer dirigeren vanwege de flutregie van Frank Castorf. Een trend? Een kentering ten faveure van de muziek in de operawereld? Soms hoop je het.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden